۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷

موزه دریایی در بندر انزلی ایجاد می شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: به زودی موزه ای دریایی برای شناسایی و ثبت آثار تاریخی سواحل دریای خزر و کشتی های غرق شده برای نمایش عموم در بندر انزلی ایجاد و راه اندازی خواهد شد.
کد خبر: ۸۴۰۴۲

موزه دریایی در بندر انزلی ایجاد می شود

شهرود امیر انتخابی در گفتگو با خبرنگار مانا از ایجاد موزه دریایی در بندر انزلی در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: این موزه با همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان ایجاد خواهد شد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، اذعان داشت: چندی پیش تفاهم نامه ای بین ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنادر و دریانوردی و مرکز اقیانوس شناسی گیلان منعقد شد.

این مقام مسئول در استان گیلان، در ادامه بیان داشت: بر اساس این تفاهم نامه به زودی موزه ای برای شناسایی و ثبت آثار تاریخی سواحل دریای خزر و کشتی های غرق شده در آن برای نمایش عموم مردم تاسیس و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی اذعان داشت: از آنجا که قدمت تاریخی بندر انزلی بیش از یک قرن است، لذا این شهرستان از اولویت اصلی برای ایجاد موزه دریایی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: همچنین در کنار امضای تفاهم نامه مذکور، قرارداد مطالعاتی "کشتی مغروقه تالش" با نام کرگانرود نیز به امضاء رسید که بر اساس آن بازسازی و حفاظت از این کشتی باید به عهده اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان قرار گیرد.

به گفته این مقام مسئول در استان گیلان، طرح خارج سازی کشتی تاریخی مغروقه واقع در روستای «قروق تالش» برای بررسی و مطالعه توسط کارشناسان اداره بنادر و دریانوردی در حال انجام است.

وی ضمن اشاره به قدمت تاریخی بندر انزلی در بین بنادر شمال کشور، گفت: با بررسی سواحل گیلان از شهرستان آستارا تا شهرستان رودسر دو کشتی مغروقه بسیار قدیمی در شهرستان تالش و رودسر کشف شده است.

به گفته امیر انتخابی در صورت ایجاد موزه دریایی با تخصیص اعتبار از سوی اداره بنادر و دریانوردی استان، کشتی های تاریخی گیلان نیز با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این موزه به نمایش گذاشته خواهند شد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در ادامه گفته های خود بازسازی منبع آب قدیمی انزلی را در کنار خارج سازی چند کشتی مغروقه در سواحل گیلان و نیز ایجاد موزه دریایی از دیگر همکاری های مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان اعلام کرد.

وی همچنین از ساخت باشگاه دریانوردان در بندر انزلی با هدف نمایش فرهنگ ایرانی توسط اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان خبر داد و بیان داشت: استفاده ملوانان خارجی از این ساختمان برای نمایش میراث فرهنگی کشورمان بسیار حائز اهمیت است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار