۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳

آمادگی شیلات مازندران برای صادرات 10 تن خاویار/ 20 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در مازندران رهاسازی شد

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران با اشاره به اینکه درحال حاضر زمینه برای صادرات گوشت ماهیان خاویاری پرورشی و خاویار پرورشی در استان وجود دارد از آمادگی این استان جهت صادرات 10 تن خاویار و دو هزار تن گوشت خبر داد.
کد خبر: ۸۴۰۴۰

آمادگی شیلات مازندران برای صادرات 10 تن خاویار/ 20 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در مازندران رهاسازی شد

ولی الله محمد زاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: استان مازندران از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه سرمایه گذاری و تولید محصولات شیلاتی صادرات محور در حوزه های مختلف به ویژه  پرورش ماهی خاویاری و پرورش ماهی در قفس برخوردار است.

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر زمینه برای صادرات گوشت ماهیان خاویاری پرورشی و خاویار پرورشی در استان وجود دارد، افزود: هم اکنون در شهرستان جویبار پایانه صادراتی محصولات شیلاتی درحال تکمیل است.

وی از آمادگی شیلات مازندران برای صادرات ۱۰ تن خاویار و دو هزار تن گوشت خبر داد و بیان داشت: امیدواریم با افزایش سرمایه گذاری های بخش خصوصی و ورود به بخش تولید ماهیان خاویاری شاهد رونق هر چه بیشتر تولید خاویار در استان مازندران و در نهایت کشور باشیم.

صید 18 هزار تن کیلکا در مازندران

این مقام مسئول در استان مازندران در ادامه صنعت کیلکا را یکی از مهمترین بخش های شیلات استان دانتش و گفت: 44 فروند شناور کیلکا گیر در سال گذشته  بیش از ۱۸ هزار تن ماهی کیلکا را صید و جهت مصرف انسانی و تبدیل به پودر و خوراک آبزیان روانه بازار کردند.

وی سرانه صید هر شناور را بیش از۴۲۰ تن اعلام کرد و بیان داشت: این میزان صید در مقایسه با سال ماقبل آن از لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از نظر ارزش اقتصادی بیش از ۱۶۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

 مدیر کل اداره شیلات استان مازندران با بیان اینکه شناورهای کیلکا گیر در بنادر امیر آباد و بابلسر به صید کیلکا اشتغل دارند، اذعان داشت: بیش از ۴۹ میلیارد تومان درآمد حاصل تلاش صیادان کیلکا گیر درسال گذشته بوده است.

به گفته وی، جامعه صیادی کیلکا گیر استان به منظور حفظ و بازسازی ذخایر این گونه های ارزشمند دریای خزر هر ساله با مشاهده گونه های غیراستاندارد در سبد صیادی در اوج صید و صیادی سه ماه از صید را به صورت خودجوش و آگاهانه از صید خودداری می کنند که این امر نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر دارد.

محمد زاده در ادامه گفته های خود در خصوص صنعت شیلات استان مازندران، ارزش اقتصادی تولید آبزیان این استان در سال گذشته را بیش از 1700 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: شیلات مازندران با دارا بودن بیش از 3500 مرکز آبزی پروری،۱۲۰ تعاونی و تشکل صیادی و اشتغال بیش از ۱۲ هزار نفر بهره بردار شیلاتی از جایگاه ویژه ای در فعالیت های شیلاتی کشور برخوردار است.

تولید 105 تن انواع آبزیان در مازندران طی سال گذشته

وی با اشاره به اینکه شیلات مازندران رتبه اول کشور را در زمینه تولید در اختیار دارد، اظهار داشت: در سال گذشته با تلاش و کوشش بهره برداران شیلاتی حدود ۱۰۵ هزارتن انواع آبزیان اعم از پرورشی و دریایی تولید شد که علاوه بر مصرف در داخل کشور، بیش از 7000 تن انواع آن به ارزش حدود ۳۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

به گفته مدیر کل اداره شیلات استان مازندران، درسال گذشته بیش از ۴۴۰ طرح شیلاتی در زمینه های مختلف شیلاتی آبزی پروری به کارگروه استانی ارسال شده بود که پس از بررسی تعداد ۴۲۰ طرح در کارگروه تصویب شده و جهت بهره مندی از تسهیلات اعتباری به بانک های عامل معرفی شدند.

وی بیان داشت: همچنین درسال گذشته تعداد ۱۱۸  طرح شیلاتی در استان پس از تکمیل مدارک در بانک ها، حدود ۲۴۵ میلیارد ریال از اعتبارات را جذب کرده و وارد چرخه تولید در صنعت شیلات استان شدند.

رهاسازی 20 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در آب های مازندران

وی به بازگشایی ۲۷ استخر پرورش بچه ماهی سفید در جایگاه های شرکت های تعاونی پره و نیز ۱۸ رشته شیل که در رودخانه های شیلاتی استان ایجاد شده بود، اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید پس از رسیدن به وزن مناسب به دریا رهاسازی شدند.

محمد زاده با اشاره به آلودگی های رودخانه های استان و موانعی که برای تکثیر طبیعی در فصل مهاجرت ماهیان دریایی وجود دارد، اذعان داشت: شیلات مازندران به منظور کمک به بازسازی ذخایر آبزیان دریا با دو روش و با کمک جامعه صیادی تلاش ها و گام های خوبی از چند سال قبل برداشته است.

وی ادامه داد: اولین روش آن تکثیر بچه ماهی در مراکز بازسازی ذخایر به صورت تکثیر نیمه مصنوعی بود که حدود یک ماه قبل بیش از ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید پس از وزن مناسب به دریا رهاسازی شدند و در گام  دوم شیوه تکثیر طبیعی به دو حالت  تکثیر در حوضچه های پرورش مجاورت تعاونی های پره و نیز شیل در رودخانه ها  بوده که طی آن امسال بیش از ۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید درسراسر آب های استان رهاسازی شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار