۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
استاندار استان گلستان به مانا گفت:

بازسازی واحد های مسکونی سیل زده تا پیش از زمستان/خلیج گرگان احیاء می‌شود

استاندار جدید استان گلستان گفت: تا پیش از آغاز فصل زمستان واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل در گلستان بازسازی می شوند.
کد خبر: ۸۴۰۰۷
بازسازی واحد های مسکونی سیل زده تا پیش از زمستان/خلیج گرگان احیاء می‌شود
هادی حق شناس در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه اولویت اول در استان گلستان که دغدغه رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهور نیز هست بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل است، اظهار کرد: تلاش می کنیم تا پیش از آغاز فصل زمستان واحد های مسکونی بازسازی شوند.
وی تعداد واحدهای آسیب دیده را کمی بیش از 17 هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: در این میان حدود 10 هزار 500 واحد آسیب جزیی دیده اند و حدود هفت هزار واحد نیز تخریب کامل شده اند.
به گفته حق شناس دولت در زمینه بازسازی این واحدهای مسکونی دو تصویب نامه دارد که طی آن با توجه به آسیب وارده به هر واحد مسکونی تسهیلات متنوعی از بلاعوض گرفته تا نرخ بهره بسیار پایین پیش بینی شده است.
وی در این باره تصریح کرد: تلاش ما در استانداری استان گلستان این خواهد بود که این مصوبات به سرعت در استان اجرایی شوند تا مردم مجددا و قبل از آغاز فصل سرما در منازل خود مستقر شوند.
استاندار استان گلستان از دیگر اولویت های اول استان گلستان را بازسازی زیرساخت های آسیب دیده از سیل اعلام و خاطر نشان کرد: در یک مورد از این آسیب ها 100 نقطه از جاده های استان در جهت هدایت سیلاب به دریا برش داده شدند که بازسازی آنها نیازمند اعتباری بالغ بر 200 تا 250 میلیارد تومان است.
حق شناس به آسیب دیدگی خطوط ریلی از سیل نیز اشاره کرد و افزود: بسیار تلاش خواهیم کرد که همزمان با بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده، زیرساخت ها نیز تا پیش از پایان سال جاری بازسازی شوند.
بخش کشاورزی استان گلستان از دیگر بخش های آسیب دیده از سیل در این استان است که استاندار استان گلستان در ادامه اظهارات خود به آن پرداخت.
وی در این رابطه گفت: نزدیک به 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان تخریب شده اند که برآورد اولیه نشان دهنده خسارت 200 میلیارد تومانی در این بخش است.
حق شناس در این باره اضافه کرد: بخشی از خسارت ها تا کنون به کشاورزان پرداخت شده و سعی ما این خواهد بود که مابقی نیز به زودی پرداخت شود.
استاندار جدید استان گلستان با تاکید بر اینکه اراده دولت بر این است که حتما خسارت های سیل در این استان در سریع ترین زمان ممکن جبران شود، بر آگاهی خود نسبت به وجود مشکلات حاصل از سیل در زمان قبول مسئولیت اشاره و بیان کرد: با وجود تمام کمبودهای و خسارت های حاصل از سیل استان گلستان ظرفیت های بسیار ارزشمندی برای عبور از بحران فعلی دارد.
حق شناس برخی از این ظرفیت های را اینچنین برشمرد: مقام اول استان گلستان در کشور در تولید کلزا و دانه های روغنی، مقام دوم در تولید گندم، رتبه سوم تولید پنبه و رتبه چهارم در تولید برنج.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه 50 درصد از وسعت استان گلستان را مرتع تشکیل می دهد و 26 درصد از آن نیز پوشش جنگلی دارد خاطر نشان کرد: این ظرفیت های مهم در بخش کشاورزی و سرزمینی استان گلستان را مستعد توسعه همه جانبه کرده است.
معاون سابق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهارات خود به توانمندی های استان گلستان در بخش دریایی پرداخت و تصریح کرد: برنامه نخست ما در استانداری استان گلستان در بخش دریایی احیای خلیج گرگان خواهد بود.
به گفته حق شناس اگر این خلیج با 70 کیلومتر طول و 8 کیلومتر عرض احیا نشود همان اتفاقی که در دریاچه ارومیه شاهد بودیم در اینجا نیز رخ خواهد داد که طی آن زندگی بخش مهمی از مردم استان گلستان تحت تاثیر تبعات آن قرار می گیرد.
وی با تاکید براینکه راهکارهای احیای خلیج گرگان ساده اما زمان بر و نیازمند امکانات مناسب است، گفت: احیای خلیج گرگان نیازمند لایروبی دو کانال خزینی و چاپ اوغلی است که با استفاده از منابع سازمان بنادر و دریانوردی و منابع دولتی لایروبی خواهند شد.
این مقام مسئول برآورد اولیه حجم لایروبی خلیج گرگان را 800 تا یک میلیون متر مکعب دانست و افزود: با لایروبی دو کانال مورد اشاره ضمن احیای بندر ترکمن برای تردد شناورهای تا هزار تن، فضایی بسیار عالی برای گردشگری دریایی و ورزش های آبی در نزدیکی جزیره آشوراده فراهم می شود.
 حق شناس از جمله آسیب های عدم لایروبی خلیج گرگان را تبعات زیست محیطی آن دانست و خاطر نشان کرد: با لایروبی این خلیج در آینده دیگر شاهد مشکلاتی مانند سیل اخیر نخواهیم بود چرا که مسیر خروج سیلاب های احتمالی باز می شود و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
وی در پایان اظهارت خود تاکید کرد: قطعا عملیات لایروبی خلیج گرگان طی سال جاری آغاز خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار