۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
جدیدترین تحلیل بیمکو؛

آینده ای نه چندان جذاب در انتظار مالکان فله خشک

آینده ای نه چندان جذاب در انتظار مالکان فله خشک
بیمکو چشم انداز تیره ای را برای بازار فله خشک در سال جاری میلادی و سال آینده پیش بینی می کند.
کد خبر: ۸۳۹۵۱

به گزارش گروه بین الملل مانا، بیمکو در جدیدترین تحلیل خود نوشت: طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی، 10 میلیون DWT تناژ به ظرفیت ناوگان جهانی پیوست. اگرچه اوراق سه میلیون و 900 هزار DWT تاثیر منفی تحویل بالای شناور را تا حدی خنثی کرد، اما حتی رشد 0.7 درصد ظرفیت ناوگان به پیکره بازار آسیب وارد می کند، چرا که از آن طرف تقاضای کارگو به طور فصلی پایین است.

این گزارش ادامه داد: فله بر کیپ سایز سهم 87 درصدی از ظرفیت اوراق را به خود اختصاص می دهد، دلیل رشد اوراق در این بخش را باید افول نرخ های کرایه حمل و چشم انداز تیره ذکر کرد.

لازم به ذکراست: بیمکو انتظار دارد ناوگان جهانی رشد ظرفیت حدود سه درصد را برای سال های 2019 و 2020 تجربه کند.

برطبق گزارش کلارکسونز، در یکم ماه می سال جاری میلادی ظرفیت دفتر سفارش ساخت بر روی 96 میلیون DWT قرار گرفت. قطر ظرفیت دفتر سفارش ساخت از ماه فوریه سال 2018 میلادی تاکنون تغییری را به همراه نداشته است. خبر بد اینکه قراراست حدود 100 میلیون DWT ظرفیت تناژ به ناوگان جهانی در آینده محلق شود، برای اینکه بتوان توازن بازار را حفظ کرد، باید رشد تقاضا به پنج درصد در سال برسد.

ناگفته نماند در سال های 2003 الی 2007 و 2010 الی 2014 بازار رشد تقاضای پنج درصد را به نمایش گذاشت، اما انتظار نمی رود به این زودی ها شاهد این میزان رشد باشیم.

چشم انداز

بر طبق گفته انجمن جهانی فولاد، تقاضای فولاد چینی مسیر نزولی را طی می کند، دلیل این روند به افت رشد فعالیت اقتصادی چین و تنش های تجاری این کشور با شرکای تجاری اصلی خود باز می گردد. اما با این حال انجمن جهانی فولاد انتظار دارد برنامه محرک مالی دولت منجر به رونق تقاضای فولاد شود، قبل از اینکه روند کاهشی دیگری درسال 2020 به نمایش گذاشته شود.

افزون بر این ادارهٔ اطلاعات انرژی آمریکا (EIA ) پیش بینی کرد: صادرات ذغال کک با رسیدن به 9 میلیون تن روند کاهشی 16درصد و صادرات ذغال کک حرارتی با رسیدن به پنج میلیون تن روند کاهشی 10 درصد را در پیش خواهد گرفت.

این گزارش در پایان نوشت: بیمکو انتظار دارد رشد ناوگان فله خشک از رشد تقاضا در سال جاری میلادی و سال 2020 پیشی گیرد. از این رو آینده نه چندان جذابی در انتظار مالکان فله خشک خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار