۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲

راهکارهای IMO برای محدود سازی گوگرد سوخت کشتی ها

راهکارهای IMO برای محدود سازی گوگرد سوخت کشتی ها
مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی از « تصویب راهکارهای حمایتی سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) برای اجرای یکپارچه الزامات محدودسازی میزان گوگرد موجود در سوخت کشتی‌ها» خبر داد.
کد خبر: ۸۳۹۱۴
به گزارش مانا، علیرضا خجسته گفت: سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو)، مجموعه‌ای جامع از دستورالعمل‌ها و راهکارها را برای حمایت از اجرای یکپارچه الزامات محدودسازی میزان گوگرد موجود در سوخت کشتی‌ها  تایید و تصویب کرده است که از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ لازم‌الاجرا خواهد شد. 
وی با اشاره به مزایای این الزامات برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها و اجرای آن در قالب کنوانسیون پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از کشتی‌ها (مارپل) ، تاکید کرد: این سطح برای «مناطق کنترل انتشار گازها (ECA)» برابر با ۱۰/۰ درصد سوخت درنظر گرفته شده است. 
در همین راستا کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC) سازمان بین المللی دریانوردی در هفتاد و چهارمین نشست خود، مجموعه اقداماتی را برای تسهیل این امر اتخاذ کرده است.
بخشی از اقدامات شامل تصویب دستورالعمل اجرای یکپارچه محدودیت میزان گوگرد در سطح ۵۰/۰ درصد، مطابق با ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل، حاوی بخش‌هایی در خصوص تاثیر سوخت‌های ترکیبی جدید بر ماشین‌آلات کشتی، فرایند تایید و کنترل سوخت در کشتی، قالب استاندارد «گزارش عدم تامین سوخت منطبق در بنادر (FONAR)»، و ملاحظات ایمنی مرتبط با استفاده از سوخت‌های منطبق و جدید است.
دومین موضوع ؛ تصویب دستورالعمل کنترل و بازرسی کشتی‌های خارجی، مطابق با فصل سوم ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل، حاوی راهنمای به‌روزرسانی شده برای اعمال الزامات مرتبط با اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق است.
از دیگر اقدامات تسهیل کننده می توان به تایید راهنمای تضمین تداوم پیروی از الزامات در صورت خرابی یک ابزار پایش، و توصیه اقدامات لازم و مفید برای اتخاذ در صورت عدم پیروی سامانه‌های اسکرابر از الزامات مرتبط اشاره کرد.
تایید راهنمای کنترل و بازرسی کشتی‌های خارجی در خصوص اقدامات اقتضایی درباره سوخت‌های نامنطبق، در موارد نبودِ سوخت منطبق در هنگام سوخت‌گیری و یا کشف عدم انطباق سوخت پس از انجام سوخت‌گیری هم از دیگر موضوعاتی است که مدنظر قرار گرفته است.
تایید راهنمای نمونه‌برداری از سوخت در کشتی، به منظور بررسی و تایید میزان گوگرد موجود در آن، تایید بخشنامه مشترک این کمیته با کمیته ایمنی دریانوردی (MSC) در خصوص تحویل سوخت منطبق از سوی تامین‌کنندگان سوخت، منوط به تایید نشست آتی کمیته فوق در ماه ژوئن هم از محورهای تسهیل کننده است.
نکته دیگری که در هفتاد و چهارمین نشست مطرح شد، تایید راهنمای بهترین شیوه‌های اجرایی برای کشورهای عضو و کشورهای ساحلی، در ایفای مسئولیت خود طبق ضمیمه ششم مارپل برای تضمین اجرا و اِعمال موثر الزامات این ضمیمه است.
لازم به ذکر است، اصلاحات ضمیمه ششم این کنوانسیون، به منظور ممنوعیت حمل نفت سوخت نامنطبق برای مصرف توسط کشتی‌ها که سال گذشته به تصویب این کمیته رسیده بود، از ابتدای مارس سال ۲۰۲۰ لازم‌الاجرا خواهد شد تا فرایند اجرای الزامات جهت کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد از سوخت کشتی‌ها تسهیل شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار