۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

دبی رودخانه کارون به حد نرمال رسید

دبی رودخانه کارون پس از مدت ها فراز و نشیب به حد نرمال رسید و خطر طغیان دوباره این رودخانه به طور کامل مرتفع شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۹۰۹

دبی رودخانه کارون به حد نرمال رسید

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اعلام این خبر به خبرنگار مانا گفت: هم اکنون دبی رودخانه کارون به 700 متر مکعب در ثانیه رسیده است و در روزهای آینده آورد کارون در حد 500 متر مکعب در ثانیه تثبیت می شود.

فرهاد ایزدجو با اشاره به اینکه در طول تابستان نیز دبی کارون به دلیل ذخایر مناسب سدهای بالادست به پایین تر از 400 متر مکعب نخواهد رسید افزود: دبی مناسب کارون، میزان شوری آب را کاهش داده است و هم اکنون شرایط بسیار مناسبی را می گذراند.

در جریان سیلاب فروردین ماه امسال، دبی کارون تا سه هزار و 400 متر مکعب در ثانیه نیز رسیده بود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه به حجم زیاد رسوب گذاری در رودخانه کارون که متاثر از سیلاب اخیر بوده است اشاره کرد و افزود: هم اکنون میلیون ها متر مکعب گل و لای در بستر رودخانه کارون رسوب گذاری کرده و لایروبی آن نیازمند تخصیص اعتبار است.

وی لایروبی کارون را در بهبود شرایط زیست محیطی آن مهم ارزیابی کرد و افزود: هنوز اقدامی برای لایروبی کارون در مقطع اهواز نشده است.

طغیان بی سابقه رودخانه کارون که از مرکز کلانشهر اهواز می گذرد و این شهر را به دو بخش شرقی وغربی تقسیم کرده علاوه بر خسارات فراوان بر مناطق ساحلی، این شهر را با مشکلات و معضلات پیچیده ای روبه رو کرد.

با کاهش دبی کارون بیش از 45 جزیره کوچک که در جریان سیلاب اخیر زیرآب رفتند دوباره سر برآوردند و مناطق زیبایی را خلق کردند.

اسکله های قایقرانی در سواحل کارون فعالیت دوباره خود را شروع کردند و جاده های ساحلی کارون در اهواز با بسیج همگانی از گل و لای پاکسازی شد.     

شایان ذکر است طغیان رودخانه کارون بیش از 6 هزار میلیارد ریال به تاسیسات و مبلمان شهری اهواز خسارت وارد کرد و بیش از 90 درصد پارک های ساحلی کارون بر اثر سیلاب مهیب زیر آب رفتند.

کارون که به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است پس از عبور از مناطق مرکزی استان، در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود و از آنجا راهی خلیج فارس می شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار