۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
در گفت وگو با مديرعامل انجمن بازاريابي بندر هامبورگ مطرح شد؛

فرصت ها و چالش های ديجيتالی شدن صنعت کشتيراني

فرصت ها و چالش های ديجيتالی شدن صنعت کشتيراني
بازاريابي ديجيتال نقش برجسته و متمايزي را در دنياي تجارت و همچنين زنجيره عرضه برعهده دارد. امروزه، عملکرد بازار به لطف ديجيتالي شدن بهبود چشمگيري را به ارمغان آورده است. اما از اين نکته نيز نبايد غافل ماند که اگرچه ديجيتالي شدن با مزيت هاي فراواني همراه است، اما در عين حال خطرات و ريسک هاي بالقوه اي را با خود يدک مي کشد. هوشياري نسبت به اين خطرات مسئوليت مهمي را بر دوش بازيگردانان اين صنعت قرار ميدهد که غفلت از آن پيامدهاي جبران ناپذيري را در پي خواهد داشت. در مصاحبه با Axel Mattern مديرعامل انجمن بازاريابي بندر هامبورگ نگاه عميق تري به اين موضوع داشته ایم. گزيده اي از متن اين گفت وگو از نظرتان مي گذرد.
کد خبر: ۸۳۸۶۸

نقش ديجيتــــــــالي شدن را در بهبود بــــازار کشتيراني چگونه ارزيــــابي ميکنيد؟

ما در يک جهان متصل زندگي مي‌کنيم که هر روز تقاضاهاي جديدي شکل مي‌گيرند. صنعت حمل‌ونقل دريايي نيز از اين قاعده مستثني نيست، جايي که مشتريان و سهام‌داران خواستار سرعت بيشتر، هزينه کمتر، شفافيت بيشتر، امنيت بالاتر، تأثير زيست‌محيطي کمتر و همچنين کارآمدي بالاتر هستند.

اين اهداف از طريق تسهيل رويه‌ها در زنجيره حمل‌ونقل تحقق پيدا خواهد کرد. تکنولوژي‌هاي هوشمند مي‌توانند کمک شاياني را در اين امر ارائه دهند، شايد بتوان حذف فرايند زمان‌بر تشريفات و کاغذبازي‌هاي اداري را از مهم‌ترين آنها دانست.

تکنولوژي‌هايي مانند بلاک‌چين (Blockchain) - دفترکل توزيع شده الکترونيکي- اين امکان را فراهم مي‌کند تا معاملات به طور خودکار از سوي هر شخصي که در رابطه با حمل‌ونقل کارگو درگير است، مورد بررسي و تأييد قرار گيرد.

ناگفته نماند دفتر کل توزيع‌شده نوعي سيستم ديجيتال براي ثبت و نگهداري تراکنش دارايي‌هاست. در اين مدل، تراکنش‌ها به همراه جزئيات آن به‌ طور هم‌زمان در چندين مکان نگهداري مي‌شود. برخلاف پايگاه‌هاي داده سنتي، دفاتر کل توزيع‌شده هيچ مرکز داده متمرکزي ندارند.

اينتـــــــرنت اشيـــــــــا Internet of Things) IoT )  تکنولوژي ديگري است که مديريت بهتر رويه حمل‌ونقل، کاهش خطرات و کارآمدي بهتر را به همراه دارد.

اينترنت اشياء (IoT) در واقع شبکه‌اي از اشياء هستند که مي‌توانند با کمک کامپيوتر و از طريق ارتباط اينترنتي با ساير اشياء ارتباط برقرار کنند. «اشياء» مي‌تواند شامل هر"چيزي" باشد که قابليت جمع‌آوري داده‌ها، کنترل شدن و يا ارتباط از راه دور را داشته باشد.

IoT از بهينه‌سازي مسيرگرفته تا نگهداري و ذخيره هوشمند کارگو در صنعت کشتيراني کاربرد دارد، اين تکنولوژي مي‌تواند امنيت عمليات لجستيکي و همچنين مديريت کالاهاي خطرناک را به طور چشمگيري بهبود بخشد.

نکته قابل توجه اينکه همه اين تکنولوژي‌ها منفعت‌ها و مزاياي خود را دارند، اما اين منفعت‌ها حتي مي‌توانند چندين برابر شوند، به شرطي که تکنولوژي‌ها با روش‌هاي ابداعي ترکيب شوند. براي مثال، به همراه الگوريتم‌هاي يادگيري ماشين (Machine Learning) و هوش مصنوعي فرصت‌هاي جديدي در زمينه مديريت کارگو، کاهش هزينه‌ها، افزايش کارآمدي و بهبود عملکرد بازار به وجود خواهد آمد.

بايد يادآوري کرد که يادگيري ‌ماشين، زيرمجموعه‌اي از هوش مصنوعي است. با استفاده از تکنيک‌هاي يادگيري‌ ماشين و کامپيوتر، الگوهاي موجود در داده‌ها (اطلاعات پردازش شده) را ياد گرفته و مي‌توان از آن استفاده کرد.

در مجموع مي‌توان اين ادعا را داشت که بازار سکان خود را به دست تکنولوژي‌هاي جديد داده و آنچه ما شاهد آن هستيم حرکت رو به جلو و مثبت است.

  استفــــــاده از پديده ديجيتــــــــالي شدن چه چالشهايي را به همراه دارد؟

ديجيتالي شدن فرصت‌هاي زيادي را به وجود مي‌آورد، اما در عين حال با خطراتي همراه است. افزايش خطر حملات سايبري از بارزترين آنهاست. اگرچه صنعت کشتيراني در کانون توجه تبهکاران سايبري قرار دارد، اما اقدام جدي و کافي را براي محافظت از خود به نمايش نمي‌گذارد.

چالش و دغدغه حاکم بر ذهن بازيگردانان صنعت کشتيراني در مورد تکنولوژي بلاک‌چين اين است که اين تکنولوژي نمي‌تواند براي پروژه‌هاي کوچک‌تر موفق عمل کند و فقط براي پروژه‌هاي گسترده و جامع خوب، مناسب است.

به عبارت ديگر بلاک‌چين بايد از سوي تمامي سهام‌داران، خطوط کشتيراني، اپراتورهاي ترمينال، توليدکنندگان، بانک‌ها، بيمه‌گذاران، کارگزاران و مقامات بندري پذيرفته شود.

چالش ديگر اينکه اگر يک يا چندين بلاک‌چين مسيرهاي حمل‌ونقل کارگو را مديريت کنند، همه سهام‌داران به دنبال استقرار زيرساخت‌ها و راه‌حل‌هاي بلاک‌چين مشابه نخواهند بود و اين مسئله مي‌تواند اصل تعامل متقابل را تحت تأثير قرار دهد.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار