۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵

فتح راه دریایی شمال با بزرگترین یخ شکن هسته ای جهان

فتح راه دریایی شمال با بزرگترین یخ شکن هسته ای جهان
روسیه از به آب انداختن بزرگترین کشتی یخ شکن هسته ای جهان در آب های شمالی خبر داد که هدف آن باز کردن مسیر یخ ها تا عمق سه متر برای عبور کشتی های تجاری است.
کد خبر: ۸۳۸۴۷

به گزارش مانا، این کشتی "اورال" نام دارد و در شهر بندری سن پترزبورگ برای نخستین بار به آب انداخته شده است و گفته می شود که با وزن 33.5 هزار تن و طول 173.3 متر تا سال 2022 تکمیل و آماده بهره برداری خواهد شد.
این پروژه از مدت ها پیش در دستور کار دولت روسیه قرار داشت و حتی گفته شده بود که قرار است یخ شکنی با توانایی شکستن یخ به عمق چهار متر ساخته شود اما سرانجام روس ها از یخ شکن اورال رونمایی کردند که وظیفه دارد مسیر را برای کشتی های تجاری که قصد دارند از طریق شمال روسیه کالا به کشورهای آسیایی منتقل کنند، باز کند.
پیشتر اولگ ریازانتسف معاون وزارت صنعت و بازرگانی روسیه اعلام کرده بود که کشتی یخ شکن اتمی جدیدی با عنوان «لیدر» در کارخانه کشتی سازی «زوزدا» در خاور دور روسیه ساخته می شود.
وی درخصوص پروژه های دریایی روسیه در شمال گفته بود: اکنون ساخت سه فروند از نیرومندترین کشتی های یخ شکن اتمی روسیه در جریان بوده و قرار است تعدادی کشتی های یخ شکن دیزلی نیز ساخته شود.
کارخانه کشتی سازی 'زوزدا' در سواحل خلیج کوچک 'بالشایا کامنیا' در ساحل جنوبی استان پریموریه روسیه قرار دارد و تنها تولید کننده کشتی های متوسط و بزرگ برای اکتشاف، استخراج و حمل و نقل مواد هیدروکربوری از جمله کشتی های یخ شکن و عناصر سکوهای دریایی برای بهره برداری از معادن نفت و گاز در فلات قاره قطب شمال است.
کشتی های یخ شکن اتمی جدید نیرومند ترین کشتی ها از این نوع در جهان با قدرت 120 مگاوات هستند. انتظار می رود کار ساخت کشتی لیدر سال 2020 میلادی آغاز و سال 2027 به پایان برسد. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار