۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

ایجاد پایگاه حفاظت از فک خزری در قزاقستان

از سوی مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده، کلاس های آموزشی برای داوطلبان محیط زیست قزاقستان در این کشور برگزار می شود.
کد خبر: ۸۳۸۳۷

ایجاد پایگاه حفاظت از فک خزری در قزاقستان

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: کشور قزاقستان یکی از اصلی ترین مراکز زادآوری تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود.

دکتر امیر صیاد شیرازی ادامه داد: در همین راستا مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در ادامه برنامه های آموزشی خود برای حفاظت از فک خزری قصد دارد ضمن آموزش داوطلبان محیط زیست قزاقستان برای حفاظت از فک خزری نسبت به ایجاد پایگاه حفاظت از فک خزری نیز در این کشور اقدام کند.

به گفته وی، این کارگاه آموزشی با کمک مرکز حفاظت از فک هلند برگزار می شود و تمام هزینه های آن از سوی این مرکز تامین خواهد شد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده، اذعان داشت: سعی کرده ایم از NGO ها و جوامع محلی نیز برای حضور در کلاس های عملی حفاظت از فک خزری در آشوراده دعوت به عمل آوریم.

وی یادآور شد: پس از اینکه پایگاه حفاظت از فک خزری با کمک مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده در قزاقستان ایجاد شد، مدیریت و اداره آن به قزاق ها واگذار خواهد شد.

این مقام مسئول در مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، اظهار امیدواری کرد: امسال شاهد راه اندازی این پایگاه باشیم که اقدامی مهم در راستای حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر تلقی خواهد شد.

به گفته دکتر صیاد شیرازی، از گذشته های دور همواره شکار فک خزری در میان قزاق ها امری رایج بوده است اما چند سالی است که از سوی دولت قزاقستان این امر غیر قانونی اعلام شده است.

وی ادامه داد: با وجود غیر قانونی اعلام شدن شکار فک خزری در قزاقستان اما همواره به طور جسته و گریخته شاهد شکار این حیوان با ارزش دریایی در قزاقستان هستیم.

این فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست دریای خزر، تاکید کرد: به نظر می رسد برای حفاظت از فک های ساکن قزاقستان مهمترین عامل آموزش برای صیادان و جوامع محلی قزاق ها باشد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده در ادامه خاطرنشان ساخت: حفاظت از فک خزری نمی تواند فقط به سواحل ایران محدود شود بلکه تمام کشورهای حاشیه دریای خزر باید نسبت به حفاظت از این پستاندار دریایی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه فک خزری گونه ای مهاجر است، متذکر شد: حفاظت از فک خزری نیازمند همکاری تنگاتنگ کشورهای حاشیه دریای خزر است.

وی اظهار داشت: از آنجا که حفاظت از فک خزری هم اکنون به صورت پایلوت در میان کشورهای حاشیه دریای خزر در جزیره آشوراده آغاز شده است، لذا قصد داریم سایر کشورهای حاشیه دریای خزر را با آموزش در جزیره آشوراده نسبت به راه اندازی چنین مراکز حفاظتی در کشورشان ترغیب کنیم.

دکتر صیاد شیرازی خاطرنشان کرد: بدون شک برگزاری کارگاه های عملی حفاظت از فک خزری نقش موثری در حفاظت هر چه بیشتر فک های خزری توسط روسها و قزاق ها خواهد داشت.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده، تاکید کرد: بیشترین تجمع فک‌ها را نیمه سرد سال در قزاقستان می‌بینیم به دلیل که سطح آب در این منطقه یخ می‌زند و شرایط خوبی برای زادآوری فک‌ها ایجاد می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار