۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

آموزش حفاظت از فک خزری به صیادان و دانش آموزان

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده از برگزاری کلاس های آموزشی حفاظت از فک خزری برای صیادان و دانش آموزان استان های مازندران، گلستان و گیلان خبر داد.
کد خبر: ۸۳۸۳۶

برگزاری کلاس حفاظت از فک خزری برای صیادان و دانش آموزان

دکتر امیر صیاد شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده در راستای تکمیل اقدامات این مرکز جهت حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر، کلاس های آموزشی برای صیادان سه استان گلستان، مازندران و گیلان در حال انجام است.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، بیان داشت: در این راستا مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری از کمک های بین المللی سازمان ملل متحد جهت سفر، تهیه پوستر و کتاب بهره مند شده است.

به گفته وی، این کلاس های آموزشی برای سه دسته صیادان ماهیان خاویاری، کیلکا و ماهیان استخوانی که هر کدام به روشی متفاوت اقدام به صید می کنند، برگزار می شود.

وی خاطرنشان ساخت: در گذشته بومیان ساکن سواحل دریای خزر باورهای غلطی در خصوص فک های خزری داشتند و آنها را قاتلان ماهیان می دانستند و با کشتن آنها از روغن فک برای مصارف درمانی از جمله روماتیسم و سوختگی استفاده می کردند.

دکتر صیاد شیرازی ادامه داد: تحقیقات علمی اثبات کرده است که چربی فک محل اصلی تجمع آلاینده های دریایی است و مالیدن این حجم از آلاینده های شیمیایی روی بدن انسان در نهایت باعث نارسایی کبدی و کلیوی می شود.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، تاکید کرد: لذا آشنایی صیادان و جامعه محلی با این مهم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی برای صیادان، کلاس های آموزشی برای 100 نفر دانش آموز پایه ابتدایی در مقطع دوم دبستان در استان های گلستان، مازندران و گیلان برگزار شده است.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت آموزش حفاظت محیط زیست به نسل آینده، بیان داشت: به این ترتیب آینده مطمئن تری برای طبیعت و انسان رقم خواهیم زد.

این مقام مسئول در مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در ادامه تصریح کرد: از آنجا که ماهیگیران بیشتر در مناطق روستایی استان های ساحلی شمال کشور سکونت دارند، لذا تمرکز آموزش های حفاظت از فک خزری در روستاها بسیار بیشتر است.

وی تاکید کرد: به دلیل نزدیکی صیادان استان گلستان به مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده ، امکان انتقال به موقع فک های آسیب دیده و یا بیمار به این مرکز جهت اقداماتی درمانی توسط صیاد و یا آمبولانس های ویژه این مرکز به راحتی امکان پذیر است.

دکتر شیرازی خاطرنشان ساخت: اما در صورت مشاهده فک آسیب دیده در استان های مازندران و گیلان به دلیل دوری مسیر تا مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در بسیاری از موارد تا رسیدن آمبولانس مرکز به مناطق اعلام شده، فک آسیب دیده یا بیمار جان خود را از دست داده است.

وی با اشاره به این که این امر ضرورت آموزش نیروهای تعلیم دیده در طول نوار ساحلی را می طلبد، بیان داشت: کلاس های آموزشی حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر با محوریت درمان، امداد و نجات، پژوهش و تبلیغات برگزار می شود.                                                

وی افزود: این کلاس های آموزشی به مدت دو روز با حضور کارشناسان محیط زیست در استان های گیلان، مازندران، گلستان و تهران برگزار می شود.

این فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست دریای خزر، تاکید کرد: با آموزش نیروهای داوطلب در خصوص چگونگی حفاظت از فک خزری، این افراد با مراجعه به جوامع صیادی و اطلاع رسانی به ماهیگیران، نسبت به حفاظت از فک های به دام افتاده در تورهای صیادی کمک شایانی خواهند کرد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری با اشاره به اینکه تورهای صیادی مهمترین تهدید فک های خزری محسوب می شوند، بیان داشت: امیدواریم با همکاری نیروهای داوطلب، تعداد تلفات سالیانه فک های خزری در آب های ساحلی شمال کشور کاهش یابد.

به گفته وی، بر اساس آخرین سرشماری فک خزری در سال 2008 میلادی، مشخص شد جمعیت فک خزری از یک میلیون قطعه به 100 هزار فک کاهش یافته است که این آمار بسیار تکان دهنده است.  

دکتر صیاد شیرازی اظهار امیدواری کرد: با اقدامات در حال انجام از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری شاهد حفاظت بیش از پیش از این تنها پستاندار دریای خزر باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار