۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

بهبود بازار تانکر تا پایان سال 2019

بهبود بازار تانکر تا پایان سال 2019
علیرغم بروز تهدیدهای جدید، موسسه تحقیقاتی drewry در جدیدترین تحلیل خود چشم انداز خوش بینانه ای را برای بهبود بازار تانکر در سال جاری میلادی متصور است.
کد خبر: ۸۳۸۲۹

به گزارش گروه بین الملل مانا، علی رغم بروز تهدیدهای جدید، موسسه تحقیقاتی drewry در جدیدترین تحلیل خود چشم انداز خوش بینانه ای را برای بهبود بازار تانکر در سال جاری میلادی متصور است. تاثیر مثبت قانون IMO بر روی توازن عرضه- تقاضای تناژ، مسیر را برای بهبود نرخ های کرایه حمل در ماه های باقی مانده سال جاری میلادی هموار خواهد ساخت.

این گزارش ادامه داد: اگرچه انتظار می رود نرخ های کرایه حمل بازار تانکر حمل نفت خام طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی روند نزولی را طی کند، اما برای نیمه دوم سال بهبود بسیار بهتری پیش بینی می شود، چرا که پالایشگاه ها فعالیت خود را پیش از اجرایی شدن قانون جدید سوخت های بانکرینگ IMO افزایش می دهند، از این رو فرصت بیشتری برای جذب تانکرها به وجود خواهد آمد. علاوه بر قانونIMO، تقاضای فصلی قوی در سه ماهه پایانی سال منجر به فعالیت بالاتر پالایشگاه ها می شود.

لازم به ذکراست: به دنبال تقاضای بسیار خوب تن مایل و رشد کُند ظرفیت ناوگان ناشی از فعالیت بالای اوراق، نرخ های کرایه حمل روند بهبود بیشتری را در سال 2020 میلادی به نمایش خواهند گذاشت. اما نکته قابل توجه اینکه پایان معافیت کشورهای وارد کننده نفت ایران می تواند عرضه جهانی این محصول را تهدید کند، همچنین تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین سایه بلاتکلیفی را بر سر رشد تقاضای جهانی نفت خواهد گسترد.

در ادامه این گزارش آمده است: به دنبال شیب صعودی تحویل شناور طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی، ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام با رسیدن به 396 میلیون و 600 هزارDWT، رشد 2.5 درصد را به نمایش گذاشت. انتظار می رود این روند در ماه های باقی مانده سال جاری استمرار داشته باشد، اما با این وجود سطح بالای اوراق سبب خواهد شد رشد ناوگان تانکر حمل نفت خام در سال 2020 میلادی به سمت منفی حرکت کند.

همچنین پیش بینی می شود به دنبال تحویل قوی شناور و اوراق پایین تر، ناوگان نفتکش های غول پیکر از 759 فروند در پایان سه ماهه نخست سال جاری میلادی به 778 فروند در ابتدای سال 2020 افزایش پیدا کند، با این وجود سطح اوراق بالای پیش بینی شده مانع رشد تناژ و ظرفیت ناوگان در سال 2020 خواهد شد.

طی چهار ماهه نخست سال جاری میلادی، تعداد 61 فروند تانکر با ظرفیت 12 میلیون و 600 هزار DWT تحویل داده شدند، انتظار می رود 62 فروند دیگر تا پایان 2019 به ناوگان جهانی ملحق شوند. در مدت زمان مذکور، تحویل نفتکش های غول پیکر بالاترین سطح را به خود اختصاص داد، به طوری که از میان مجموع 61 فروند، 25 فروند نفتکش غول پیکر بودند. در جایگاه بعدی، تانکر سوئزماکس با تحویل 21 فروند قرار می گیرد. همچنین پیش بینی می شود در سال جاری میلادی از مجموع 95 کاندید اوراق، دست کم 62 فروند روانه یاردهای اوراق شوند.

انتظار می رود روند نزولی صادرات دریابرد نفت خام روسیه به اروپا، تقاضای تانکرهای سوئزماکس را در مسیر دریای سیاه- اروپا طی سال های آینده تحت شعاع قرار بدهد. چشم انداز مثبت نرخ های کرایه حمل سبب رشد قیمت های دارایی در بازار تانکر می شود، چنانچه مشابهه نفتکش های غول پیکر، ارزش تانکرهای سوئزماکس دست دوم نیز شیب صعودی را طی کرده است.

گفتنی است: گسترش تناژ در بخش سوئزماکس روند کندی را به نمایش خواهد گذاشت، چرا که چشم اندازهای ضعیف تجاری برای مسیرهای اصلی تجارت سوئزماکس مانعی در برابر سفارش ساخت شناورهای جدید در این بخش خواهد بود. ناگفته نماند، شیب صعودی پیش بینی شده اوراق پس از اجرای قانون جدید بانکرینگ، سایز ناوگان سوئزماکس را به 425 فروند درسال 2020 تقلیل خواهد داد.

این گزارش در پایان نوشت: پیش بینی می شود بازار تانکرهای افراماکس بهبود نرخ های کرایه حمل را در نیمه دوم سال جاری میلادی تجربه کند، چرا که فعالیت پالایشگاه ها به منظورآماده سازی برای قانون سوخت IMO افزایش خواهد یافت، این مسئله تجارت نفت خام را ارتقا می دهد، درعین حال تقاضای فصلی برای نفت رشد می کند. ناگفته نماند خروج تناژ از گردونه فعالیت به منظور نصب اسکرابرها، موجب کاهش عرضه و در نتیجه بالا رفتن نرخ های کرایه حمل خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار