۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴

ورود 80 درصد فاضلاب اهواز به کارون

سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: هم اکنون 80 درصد فاضلاب اهواز وارد رودخانه کارون شده و تنها بخش کمی از فاضلاب این کلانشهر راهی تصفیه خانه ها می شود.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۸۲۲

ورود 80 درصد فاضلاب اهواز به کارون

محمد صادق حقیقی پور در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: ورود حجم زیادی فاضلاب به درون رودخانه کارون، از عوامل اصلی آلودگی رودخانه کارون است.

وی گفت: با فعال کردن شبانه روزی تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز از ورود روزانه ۱۰۰هزار مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون جلوگیری می‌شود.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز در ادامه با اشاره به بروز سیلاب و طغیان رودخانه کارون افزود: سیلاب اخیر، شبکه فاضلاب اهواز را به شدت آسیب پذیر کرده است و تصفیه خانه شرق اهواز را با مشکلات زیادی رو به رو کرد.

وی گفت: هم اکنون شرایط به حال بازنگشته و بناچار فاضلاب خام همچنان راهی کارون می شود.

حقیقی پور در ادامه اظهارداشت: قدمت فاضلاب شهر اهواز در برخی مناطق به 70 سال می رسد که نداشتن شیب مناسب از جمله مشکلات فاضلاب اهواز است که در زمان عادی بیش از دو هزار حادثه فاضلاب صورت گرفته که این میزان در وقوع سیل بیشتر شده است.

وی افزود: طول شبکه فاضلاب اهواز 2100 کیلومتر است و نیاز است که 1100 کیلومتر آن اصلاح و بازسازی شود و در صورت بازسازی شبکه ، ورود فاضلاب به رودخانه کارون کاهش می یابد.

حقیقی پور بیان کرد: مناقصه ساخت تصفیه خانه غرب اهواز انجام و ساخت 33 ایستگاه پمپاژ فاضلاب در غرب اهواز به زودی آغاز و پیش بینی می شود طرح انتقال آب از رودخانه های دز و کرخه به اهواز در قالب طرح آبرسانی غدیر امسال به بهره برداری برسد.

به گفته وی با بهره برداری از طرح انتقال آب از رودخانه های کرخه و دز، برداشت آب از کارون برای مصارف شرب کلانشهر اهواز به طور کامل متوقف می شود.

شایان ذکر است طغیان رودخانه کارون در فروردین ماه امسال خسارات زیادی به زیرساخت های استان خوزستان وارد کرد ولی با تدابیر لازم و احداث سیل بندها، از ورود سیلاب کارون به اهواز جلوگیری شد.

کارون که از مناطق مرکزی خوزستان عبور می کند به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان محسوب می شود.

کارون پس از پیچ و خم های زیاد در خرمشهر به کارون می ریزد و از آنجا راهی خلیج فارس می شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار