۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳

توقف خروج آب تالاب شادگان به خلیج فارس

فرماندار شهرستان بندری شادگان گفت: با فروکش کردن کامل سیلاب، خروج آب تالاب شادگان به خلیج فارس متوقف شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۷۷۹

توقف خروج آب تالاب شادگان به خلیج فارس

سعید حاجیان در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: کالورت هایی که آب  تالاب را به سمت خلیج فارس تخلیه می کرد مسدود شده تا آب شیرین برای تالاب شادگان ذخیره شود.

وی با اشاره به اینکه این کالورت ها برای خروج سیلاب تالاب به صورت اضطراری باز شده بود افزود: با بستن این دریچه ها، امکان ذخیره سازی و ماندگاری آب تالاب فراهم خواهد شد.

فرماندار شادگان افزود: هم اکنون بیش از چهار میلیارد مترمکعب آب در این تالاب بین المللی ذخیره سازی و آبگیری آن تقریبا کامل شده است.

به گفته وی پیش وقوع سیلاب کمتراز یک میلیارد متر مکعب آب در تالاب وجود داشت و از مجموع 450 هزار هکتار آن تنها، 150هزار هکتار مرطوب بود.

فرماندار شادگان افزود: با آبگیری این تالاب، یکی از نگرانی های عمیق مردم و دوستداران محیط زیست مرتفع شد و هم اکنون شرایط بسیار مناسبی در تالاب حاکم است.

وی اظهار داشت: بودن آب در تالاب زمینه را برای اشتغال صیادان و همچنین دامداران فراهم می کند و باید این آب را به درستی مدیریت کرد.

حاجیان افزود: بهبود شرایط زیست محیطی تالاب شادگان سبب امیدواری ساکنان اطراف این تالاب که زندگی و معیشت آنان به تالاب بستگی دارد شده است و تا سال ها از کم آبی این تالاب نگرانی نخواهند داشت.

وی گفت: بروز سیلاب اخیر زندگی برخی از روستاها و ساکنان اطراف تالاب شادگان را در معرض تهدید جدی قرارداد ولی به نظر می رسد نگرانی ها برطرف شده است.

فرماندار شادگان گفت: با خارج شدن از بحران سیلاب، تاکنون 90 درصد از سیل زدگان اطرف تالاب به محل سکونت خود بازگشته اند.

خاطر نشان می سازد طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه از فروردین ماه امسال علاوه بر آب گرفتگی حدود 300 روستا در 12 شهرستان خوزستان، بخش زیادی از مزارع کشاورزی این استان را غرق آب کرد.

این سیلاب مهیب و ویرانگر بیش از 125 هزار میلیارد ریال به بخش های اقتصادی و کشاورزی، زیرساخت ها و منازل شهری و روستایی خوزستان خسارت زد و زندگی 400 هزار نفر از مردم را تحت تاثیر قرار داد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار