۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱

وضعیت زرد در خرمشهر به خاطر آفت ملخ دریایی

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: هم اکنون شهر بندری خرمشهر به لحاظ خطر ورود آفت ملخ دریایی در وضعیت زرد قرار گرفته است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۷۷۸

وضعیت زرد در خرمشهر به خاطر آفت ملخ دریایی

کیخسرو چنگلوایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: هم اکنون چهار گروه پایش و رصد ملخ های دریایی در مناطق مختلف این شهر ساحلی را  شروع کرده اند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ورود ملخ دریایی به کشوراز بهمن ماه سال گذشته در برخی مناطق ساحلی خوزستان مشاهده شده گروه های پایش کار خود را آغاز کردند و باید در مقابله با این آفت آمادگی لازم را داشته باشیم.

چنگلوایی با بیان اینکه ملخ دریایی ضرر و زیان زیادی به مزارع وارد می کند گفت: این آفت اگر وارد منطقه شود به تمام گیاهان و کشت ها آسیب می زند.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات دریافتی آفت ملخ در کویت موجب اعلام وضعیت زرد شده و ممکن است در آبادان و خرمشهر موقعیت خطرناک باشد اما برای مقابله با این آفت آمادگی کامل داریم.

نخستین ورود دسته ای ملخ دریایی درتاریخ هشتم بهمن امسال در منطقه بندرلنگه هرمزگان محرز شد و 12 بهمن نیز مشاهده این آفت در شهر بندری هندیجان تایید شد.

ملخ دریایی آفت بومی ایران نیست و از کشورهایی مثل عربستان سعودی، مراکش، هندوستان و پاکستان وارد کشور می‌شود که تا دو هزار کیلومتر قدرت پراکندگی و پرواز دارد.

ملخ دریایی یکی از مضرترین انواع ملخ هاست. در کشورهای دیگر به نام ملخ صحرایی یا بیابانی نامیده می شود ولی چون معمولا از روی خلیج فارس پرواز نموده و خود را به ایران می رساند به همین علت در ایران به آن ملخ دریایی می گویند.

ملخ دریایی قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و خسارت آن در حالت تهاجمی بسیار زیاد است، دسته های پیاده ملخ ها و ملخ های بالدار هرگونه سبزی را که در سر راه خود ببینند از علوفه، غلات، صیفی جات، درختان و حتی علف های هرز را از بین می برند.

تاکنون در مناطق جنوبی خوزستان همچون آبادان و ماهشهر نیز گله های غیرتهاجمی ملخ دریایی نیز مشاهده شده است.

13 اکیپ عملیاتی برای رصد آفت ملخ دریایی و مسیر حرکت آنان در خوزستان فعال هستند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار