۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

فُک خزری در خطر انقراض /فُک خزری سمبل اصلی سلامتی دریای خزر است

طی یک قرن گذشته تعداد یک میلیون و 200 هزار فک خزری به هفتاد هزار کاهش پیدا کرده است، رقمی که نشان دهنده شیب تند نزولی و در عین حال نگران کننده است.
کد خبر: ۸۳۷۷۶

فُک خزری در خطر انقراض /فُک خزری سمبل اصلی سلامتی دریای خزر است

فُک خزری گونه پستاندار آبزی کمیاب دنیا است که در بین هزار گونه جانوري، تنها در دریای خزر زندگی می کند. در طی یک قرن گذشته تعداد یک میلیون و 200 هزار فک خزری به هفتاد هزار کاهش پیدا کرده است، رقمی که نشان دهنده شیب تند نزولی و درعین حال نگران کننده است. بر این اساس باید هرچه زودتر اقدامات عملی و جدی در راستای جلوگیری از انقراض این گونه انجام گیرند.

"لنی هارت" فعال جهانی حقوق جانوران، 50 سال از عمر خویش را به حمایت، بررسی و نجات فک های در حال انقراض به ویژه  فک های خزری اختصاص داده است. همچنین وی رئیس مرکز تحقیقات و درمانی فک هلند SRRC است.

هارت در گفت و گوی اختصاص با مانا گفت: اگر بخواهیم فک های خزری و محیط پیرامون آن را نجات بدهیم، در ابتدا باید به سراغ مردم محلی برویم و برای ارتقاء سطح آگاهی و آموزش آنها گام های اساسی را برداریم. چراکه بسیاری از مردم حتی نسبت به وجود این فک ها اطلاعی ندارند، مابقی نیز از ارزش این فک ها و چرایی اهمیت حفظ آنها غافلند.

وی در ادامه بر تمرکز جدی بر روی آموزش ماهیگیران، خانواده های ساحلی، آشنا کردن بچه ها با فک خزری از سطوح مدرسه، تهیه و تدوین کتب و حتی ایجاد مشاغل خانگی  تاکید کرد و افزود: افراد باید بدانند که  حفظ این موجودات می تواند برای آنها درآمد زایی هم داشته باشد.

هارت از جمله اقدامات بسیار موثر در راستای حفاظت از فک خزری را  رسم عکس فک ها بر روی کشتی های کشتیرانی دریای خزر که از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام  شد بیان کرد و ادامه داد : همچنین تهیه کتب در مورد زندگی فک خزری در شهر گمیشان استان گلستان برای بچه ها از جمله گام های بسیار ارزشمندی هستند که باید استمرار پیدا کنند.

وی همچنین یادآور شد: ما پروژه آزمایشی حمایت از فک خزری را از ایران شروع کردیم، چرا که واقعا بهترین و فعال ترین کشور در میان کشورهای دریای خزر است و بسیار امیدوار هستیم تا با کمک ایران بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. اما درعین حال کشورهای دیگر دریای خزر باید برای حصول نتیجه کمک کنند.

فُک خزری در خطر انقراض /فُک خزری سمبل اصلی سلامتی دریای خزر است

هارت با اشاره به اینکه مهمترین مزیت این فک های خزری نسبت به گونه های دیگر این است که آنها آخرین زنجیره غذایی به شمار می آیند، افزود: فک های خزری شاخص و سمبل اصلی سلامتی دریای خزر هستند. تحقیقات نشان می دهد آلودگی سیستم ایمنی فک ها را تحت تاثیر قرار می دهد. صید بی‌رویه و آلودگی نفتی خزر را می توان از دلایل عمده کاهش جمعیت فک خزری عنوان کرد. نکته قابل توجه دیگر اینکه کاهش جمعيت فک هاي خزري را باید شاخص کاهش سلامت خزر دانست.

رئیس مرکز تحقیقات و درمانی فک هلند SRRC در پایان سخنان خود گفت: درخواست ما از دولت حمایت و در اختیار قرار دادن ابزار و تجهیزاتی است که بتوان با آنها در راستای جلوگیری از انقراض فک های خزری حرکت کرد.

فُک خزری در خطر انقراض /فُک خزری سمبل اصلی سلامتی دریای خزر است

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار