۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

عملیات مشترک ایران و عراق برای حفظ امنیت اروندرود

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران از عملیات مشترک دریابانی ایران و عراق برای حفظ و تامین امنیت آبراه اروندرود خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۷۳۹

عملیات مشترک دریابانی ایران و عراق برای حفظ امنیت اروندرود

سرتیپ قاسم رضایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: هم اکنون سطح همکاری های مرزی دو کشور برای حفاظت از کشتیرانی آزاد در اروندرود و آب های مشترک به بالاترین درجه رسیده است.

وی با بیان اینکه امنیت دریانوردی در آبراه اروندرود برعهده دو کشور است افزود: بدین منظور نشست های منظم و مستمر برای ارتقای امنیت دریانوردی در اروندرود بین مرزبانی دو کشور برگزار می شود.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، مبارزه با قاچاق کالا، ترددهای غیرمجاز مرزی و برخورد با صید و صیادی غیرقانونی را از دیگر اولویت های کاری مرزبانی ایران و عراق در اروندرود عنوان کرد و افزود: هیچگاه سطح همکاری دریابانی ایران و عراق برای مدیریت آبراه اروندرود تا این حد نبوده است.

وی گفت: هیچ اختلافی بین دو کشور بر سر تامین امنیت اروندرود و کشتیرانی در این آبراه وجود ندارد.

سرتیپ رضایی بر اجرای هرچه سریع ترعملیات لایروبی و جمع آوری باقیمانده شناورهای مغروقه در اروندرود تاکید کرد.

قرار است عملیات لایروبی اروندرود پس از 42 سال، پس از ماه مبارک رمضان امسال به صورت مشترک شروع شود.

طبق قرارداد بین المللی 1975 الجزایر، لایروبی و تامین امنیت کشتیرانی در آبراه استراتژیک اروندرود برعهده دو کشور ایران و عراق است.

در سفر دکتر روحانی در اسفند ماه 1397 دو کشور بر سر آغاز عملیات لایروبی اروندرود و رایگان شدن صدور ویزا برای اتباع دو کشور به توافق دست یافتند.

حاکمیت مطلق بر آبراه اروندرود از بهانه های رژیم بعثی عراق برای حمله به جمهوری اسلامی ایران در سال 31 شهریور ماه 1359 بود.

رژیم بعث عراق با تهاجم ناجوانمردانه به جمهوری اسلامی ایران، ده ها فروند شناور و کشتی در حال تردد در آبراه اروندرود را غرق کرد.

حیات بنادر جنوبی عراق به خصوص بصره و بنادر ایرانی آبادان، خرمشهر و اروندکنار با اروندرود گره خورده است.  

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار