۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

ذخیره سازی آب شیرین در تالاب هورالعظیم

استاندار خوزستان از تثبیت و نگه داشت آب شیرین بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان با هدف بهبود شرایط زیست محیطی این تالاب در ماه های گرم سال خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۷۰۹

ذخیره سازی آب شیرین در تالاب هورالعظیم

دکتر غلامرضا شریعتی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه ذخایر بسیار مناسبی برای نگه داشت آب شیرین در بخش ایرانی هورالعظیم ایجاد شده است گفت: در حال هدایت آب به سمت کانون های ریزگردها در داخل تالاب هورالعظیم هستیم تا فعالیت کانون های ریزگرد متوقف شود.

استاندار خوزستان با اشاره به حجم زیاد آب رها شده در اطراف تالاب هورالعظیم گفت: به منظور تخلیه بخشی از سیلاب خوزستان با اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته از سوی ایران، عراق با ورود 100 مترمکعب آب در ثانیه از سمت خوزستان به رودخانه دجله موافقت کرد.

شریعتی اظهارداشت: در مذاکراتی که با کشور عراق انجام شد موافقت گردید تا آب ناشی از سیلاب از تالاب هورالعظیم به سمت بخش عراقی این تالاب وارد شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این کشور عراق از ورود جریان عادی آب به بخش هایی از تالاب ممانعت می کرد گفت: به همین منظور طی درخواست از رئیس جمهوری و وزارت خارجه مذاکرات دیپلماتیک با این کشور انجام شد.

شریعتی ادامه داد: یکی دیگر از خواسته های ما هدایت بخش دیگری از سیلاب موجود به سمت یکی از مخازن هورالعظیم در بخش عراقی است که بعضا به عنوان کانون ریزگرد فعال می شود و منشا گرد و خاک اخیر استان نیز از این منطقه بوده است.

به گفته وی دولت عراق نیز در مذاکرات صورت گرفته برای ورود آب به این بخش عراقی تالاب هورالعظیم به صورت ضمنی موافقت کرده است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بیش از چهار میلیارد متر مکعب آب ناشی از سیلاب اخیر در تالاب هورالعظیم وجود دارد ولی با این حال بخشی از این تالاب هنوز خشک است افزود: تدابیر اخیر با هدف پرآب شدن همه بخش های این تالاب است.

شایان ذکر است سیلاب رودخانه کرخه به طور کامل به سمت تالاب هورالعظیم هدایت شد تا این تالاب از خطر نابودی کامل نجات یابد.

با وجود آن که یک سوم پهنه این تالاب در خاک ایران و دو سوم آن در عراق است ولی جمهوری اسلامی ایران همواره به بهبود شرایط زیتست محیطی اهتمام ویژه ای دارد.

در تابستان 97 بخش مهمی از بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار آتش سوزی شد ولی این بالگردها وهواپیماهای آب پاش ایرانی بودند که برای خاموش شدن آن وارد عمل شدند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار