۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی:

فعالیت بنادر به صورت عادی در حال انجام است

فعالیت بنادر به صورت عادی در حال انجام است
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تخلیه و بارگیری در بنادر به صورت عادی در حال انجام است.
کد خبر: ۸۳۷۰۱

محمد علی حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه بنادر کشور بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: عملیات تخلیه و بارگیری در کلیه بنادر کشور به صورت عادی و روان در حال انجام است.

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با چرایی کاهش حجم تخلیه و بارگیری در بنادر در سال 97 نسبت به دوره مشابه سال 96، تصریح کرد: افت عملکردی سال 97 بنادر در پی تصمیم دولت محترم برای اعمال ممنوعیت بر واردات بیش از 1400 قلم کالا به وجود آمد و ارتباطی با نحوه عملکرد بنادر یا مسائل دیگر مانند تحریم ندارد، البته سیاست ممنوعیت واردات این تعداد اقلام کالایی همچنان ادامه دارد.

حسن زاده ممنوعیت واردات برخی کالاها را بر عملکرد بنادر بی تاثیر دانست و افزود: هم اکنون کشتی ها به بنادر تردد عادی دارند و حتی در برخی بنادر مانند بندر امام خمینی به علت ترافیک کشتی ها مجبور به تغییر کاربری برخی اسکله ها شده ایم.

وی تاکید کرد: در بندر امیرآباد از بنادر دریای خزر نیز شاهد ترافیک کشتی ها هستیم.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که شرایط پروژه های توسعه ای در بنادر کشور چگونه است با بیان اینکه هم اکنون تمام طرح های توسعه ای بدون هیچ مشکلی در حال انجام هستند به پروژه فاز سوم بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: عملیات ساخت و توسعه این فاز طبق برنامه پیش بینی شده در حال پیشرفت است.

وی افزود: البته طی سال گذشته به علت افزایش هزینه های ریالی و تغییر نرخ تسعیر ارز روند برخی پروژه ها کُند شده بود اما با اتخاذ تمهیداتی و ایجاد تغییرات لازم در قراردادها، به جز یک یا دو پروژه، روند مابقی سرمایه گذاری ها به حالت عادی برگشت.

حسن زاده یکی از پروژه های متوقف شده را پارکینگ طبقاتی واردات خودرو در بندر شهید رجایی اعلام کرد و تصریح کرد: این پروژه قرار بود بندر شهید رجایی را به هاب واردات و ترانزیت خودرو در کشور و منطقه تبدیل کند که با اعلام ممنوعیت واردات خودرو عملیات ساخت آن متوقف شد.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با مانور ریلی که اخیرا در بندر شهید رجایی برگزار شد نیز بیان کرد: هدف از اجرای مانور ریلی شناسایی چالش هایی بود که مانعی برای افزایش سهم ریل در بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی هستند.

وی موانع توسعه ریلی بنادر را در حوزه های مختلف تجاری، گمرکی، حمل و نقلی، نرم افزاری و قوانین و مقررات دانست و اظهار کرد: تا پیش از برگزاری مانور، سهم هر کدام از این حوزه ها در عدم دستیابی به توسعه ریلی مشخص نبود اما با اجرای مانور توانستیم موانع موجود در هر بخش را احصاء کنیم.

حسن زاده دلیل موفقیت مانور ریلی را مشارکت تمام بخش های ذی نفع و ذی مدخل دانست و افزود: در این مانور از گمرک گرفته تا راه آهن، صاحبان کالا، اپراتورها، سازمان بنادر و دریانوردی و... حضور فعال داشتند تا مشخص شود چه موانعی پیش پای توسعه حمل و نقل ریلی در بندر شهید رجایی قرار دارد.

وی با اعلام اینکه در نتیجه مانور ریلی تصمیم براین شد که ظرف بازه زمانی 6 ماهه موانع موجود رفع شوند، خاطر نشان کرد: پس از این مدت و انجام اقدامات لازم مانور تکرار خواهد شد تا مشخص شود چقدر در رفع مشکلات موفق بوده ایم و چه مقدار از موانع همچنان باقی است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر، قوانین و مقررات به ویژه در بخش گمرکی باید اصلاح شوند، گفت: با این حال هنوز از ظرفیت کامل قوانین موجود نیز به خوبی استفاده نشده است که قصد داریم در این زمینه و با همکاری دستگاه های ذی ربط اقدامات لازم را سامان دهیم.

حسن زاده تغییر محل فعلی ساختمان گمرک در بندر شهید رجایی که از ترمینال ریلی دور است و احداث محلی تازه در نقطه خروج قطار از بندر را از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای کمک به توسعه ریلی بندر دانست و افزود: در تلاش هستیم دستگاه های ایکس ری (X-RAY ) را برای بخش ریلی بندر تهیه و نصب کنیم تا کانتینرهای ریلی در صف کانتینرهای کامیونی معطل نمانند.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانودری در بخش پایانی سخنان خود به وضعیت سرمایه گذاری در بندر چابهار پرداخت و با اشاره به اینکه هم اکنون رقم سرمایه گذاری خارجی جدید در این بندر از سرمایه گذاری هندی ها بیشتر شده است، اظهار کرد: خوشبختانه طرح های سرمایه گذاری در بندر چابهار به خوبی پیش می روند به طوری که هم اکنون سرمایه گذاران خارجی جدید با مشارکت سرمایه گذران ایرانی در این بندر فعالیت خود را در مراحل مختلف اجرا و ساخت توسعه داده اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار