۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳

سیراب شدن تالاب شادگان پس از 26 سال

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تالاب بین المللی شادگان در جنوب خوزستان پس از تحمل 26 سال خشکسالی، سیراب و پرآب شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۶۷۷

سیراب شدن تالاب شادگان پس از 26 سال

احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با سیراب شدن 450 هزار هکتار از پهنه این تالاب ، یکی از کانون های ریزگرد داخلی خوزستان پرآب شد و عملا امکان ایجاد گرد وغبار از بین رفته است.

وی گفت: سیراب شدن کامل تالاب شادگان، سبب بهبود وضعیت زیست محیطی، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی ساکنان اطراف تالاب خواهد شد.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه سرزیر آب تالاب شادگان مدیریت شده است گفت: خروجی آب تالاب بین المللی شادگان به سمت خورها متناسب با سطح آب تالاب مسدود خواهد شد.

وی اظهار داشت: تمامی نقاط تالاب بین‌المللی شادگان متاثر از سیلاب زیرآب رفته و تالاب در وضعیت آبی بسیار مناسبی قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: میزان آب ورودی به تالاب در جریان سیل اخیر به اندازه ای بود که ناچار شدیم برای کاهش اثرات ناشی از سیل در روستای مجاور تالاب بخشی از آب را به خورها و خلیج فارس هدایت کنیم.

وی گفت: کارگروهی برای تنظیم میزان خروجی آب از تالاب شادگان تشکیل شد و میزان خروجی آب از "کالورت ها" در امتداد جاده آبادان به ماهشهر متناسب با سطح آب تالاب تنظیم می شود.

لاهیجان زاده افزود: سطح آب در قسمت شمالی تالاب که از رودخانه جراحی تغذیه می شود نسبت به قسمت جنوبی که روان آب های سیل اخیر در خوزستان به آن هدایت شده کمتر است و خروجی آب در این منطقه بسته شده تا آب در این منطقه به تعادل برسد.

برآوردها نشان می دهد بر اثر بروز سیلاب مهیب فروردین ماه امسال که در 100سال اخیر بی سابقه بوده است بیش از چهار میلیارد متر مکعب آب وارد این تالاب خشکیده شده است که این مساله نگرانی های دوستداران محیط زیست را برطرف کرده است.

تالاب شادگان وسیع‌ترین تالاب کشور است که از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود.

این تالاب با آب‌ شیرین ، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار