۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲

پیگیری راه اندازی منطقه آزاد مشترک با عراق

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند از پیگیری جدی برای راه اندازی منطقه آزاد مشترک با عراق خبرداد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۶۴۴

پیگیری راه اندازی منطقه آزاد مشترک با عراق

اسماعیل زمانی در گفتگو خبرنگار مانا افزود: با توجه به سفر سال گذشته دکتر روحانی به عراق و پیشنهاد وی برای تشکیل منطقه آزاد مشترک، این سازمان آمادگی لازم برای تشکیل منطقه آزاد مشترک با عراق را دارد.

وی گفت: در همین راستا موضوع راه اندازی منطقه آزاد مشترک با عراق در دستور کار این منطقه قرار گرفته است.

زمانی افزود: با توجه به همجواری و هم مرز بودن منطقه آزاد اروند با مناطق جنوبی عراق، زمینه لازم با راه اندازی منطقه آزاد مشترک با توجه به دسترسی به آب های آزاد جهان وجود دارد و به نظر کارشناسان بهترین نقطه برای دسترسی به این مهم مناطق جنوبی عراق و ایران است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند اظهارداشت: در صورت تحقق این مهم و ایجاد منطقه لجستیک با حضور سرمایه گذاران، بخش زیادی از کالاهای اساسی کشور از طریق منطقه آزاد مشترک وارد می شود و این مساله هزینه های کشور را کاهش می دهد.

وی افزود: با ایجاد زیرساخت های لازم ظرفیت افزایش صادرات غیر نفتی در منطقه آزاد اروند فراهم شده است.

زمانی به حذف هزینه روادید میان دو کشور ایران و عراق و استقبال مناسب از این مصوبه در کشور عراق به خصوص استان های همجوار استان خوزستان و بصره اشاره کرد و گفت: ورود گردشگران به منطقه آزاد اروند و شهرستان های آبادان و خرمشهر بدون رواید انجام می شود و این عاملی مهم برای تحکیم روابط دو کشور محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین گفت: لایروبی اروندرود می تواند بستر مناسبی برای تردد شناورهای تجاری و افزایش صنعت توریسم دریایی در منطقه را فراهم کند.

هم اکنون صادرات کالا به عراق از منطقه آزاد اروند از مرز زمینی شلمجه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) انجام می شود.

خاطر نشان می شود: در سفر دکتر روحانی به عراق، دو کشور در زمینه رایگان شدن ویزا برای اتباع دو کشور و لایروبی اروندرود به توافق رسیدند.

قرار است لایروبی اروندرود به صورت مشترک پس از ماه  مبارک رمضان شروع شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار