۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱

اجرای طرح تحقیقاتی علل بروز سیل در کارون و اروندرود

دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر طرح تحقیقاتی و پژوهشی میدانی ویژه سیلاب در رودخانه های کارون و اروندرود را آغاز کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۶۳۸

 اجرای طرح تحقیقاتی علل بروز سیل در کارون و اروندرود

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهردر گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با توجه به ماموریت این دانشگاه در حوزه دریا و رودخانه ها و به منظور بررسی تاثیر سیلاب بر شرایط فیزیکی و شیمیایی آب رودخانه های کارون و اروندرود با همکاری اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر طرح تحقیقاتی سیل را انجام می دهد.

لطف الله خواجه پور افزود: نمونه های آب سیلاب در این طرح تحقیقاتی از نظر تغییرات زیستی و جانوری در مقطع رودخانه های اروند و کارون مورد بررسی قرار خواهد گرفت..

خواجه پور با بیان اینکه برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی با مشارکت سایر سازمان های مرتبط با آب اعلام آمادگی کردیم گفت: در این راستا مکاتباتی با کمیته های بررسی سیلاب ها در سازمان های مرتبط در اعلام آمادگی این دانشگاه برای انجام کار تحقیقاتی آب و معرفی نیروهای متخصص انجام شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برای اجرای طرح تحقیقات مشترک با دانشگاه های بصره و مجارستان اعلام آمادگی کرده است.

پیش از این و به دنبال وقوع سیل در چندین استان کشور، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی اعلام کرده بود به دنبال بارندگی‌های اخیر ‏در نواحی شمالی و جنوبی کشور و افزایش دبی رودخانه‌های منتهی به دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان، این پژوهشگاه در قالب سه گروه کارشناسی متشکل از متخصصان حوزه علوم دریایی و جوی، ‏تحقیقات میدانی چندجانبه در نواحی مصبی و دریایی در سه منطقه خلیج گرگان، بوشهر و خرمشهر کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهد.

هدف از انجام این تحقیقات میدانی در حوزه‌های زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، شیمی دریا، هواشناسی دریا و ‏پارامترهای مرتبط ، مطالعه اندازه‌گیری میزان دبی اروندرود به خلیج‌فارس به‌ ویژه  پس از سیلاب خوزستان بیان شده است.

دانشگاه علوم دریایی خرمشهر چهار دانشکده مهندسی دریا، علوم دریایی و اقیانوسی، مهندسی منابع طبیعی دریا، اقتصاد و مدیریت دریا دارد و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد.

خاطرنشان می شود سیلاب مهیب اخیر در خوزستان، ویرانگرترین سیل در 100 سال اخیر بوده است.

سیل بیش از 125 هزار میلیارد ریال به بخش های اقتصادی و زیربنایی خوزستان آسیب زده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار