۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷

کاهش شوری خلیج فارس با ورود سیلاب ها به دریا

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از کاهش شوری خلیج فارس با ورود سیلاب ها به دریا و بهبود شرایط اکولوژیکی این پهنه آبی کشور خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۶۳۶

کاهش شوری خلیج فارس با ورود سیلاب ها به دریا

به گزارش خبرنگار مانا، احمدرضا لاهیجان زاده در همایش سلامت و امنیت غذایی خوزستان گفت: ورود آب شیرین به خلیج فارس به معنای هدر دادن آب نیست.

وی با اشاره به اینکه سیل خسارت های زیادی به استان وارد کرده است، گفت: با این وجود سیلاب برکات مختلفی را هم به همراه داشته است که می توان به ورود آب شیرین به خلیج فارس و بهبود شرایط زیست محیطی اشاره کرد.

لاهیجان زاده عنوان کرد: عده ای در این خصوص عنوان کرده اند که رهاسازی آب خروجی سدها به سمت خلیج فارس هدر دادن آب بوده که چنین چیزی کاملا اشتباه است و دوستان باید در این باره اظهارات خود را اصلاح کنند.

وی با تاکید بر اینکه ورود آب شیرین به دریا جزیی از اکوسیستم خلیج فارس است یادآور شد: پیش از این شوری آب این دریا نیم درصد افزایش یافته بود اما در حال حاضر تغییرات خوبی در این زمینه مشاهده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه افزود: در دو دهه خشکسالی و کاهش نزولات جوی شاهد افزایش آلودگی های زیست محیطی در خلیج فارس بودیم ولی درسال آبی جاری به برکت سیلاب ها و ورود آب شیرین، وضعیت آب های "لب شور" خلیج فارس شکل مطلوبی تری به خود گرفته و وضع آبزیان دریایی نیز بهتر شده است.

لاهیچان زاده با اشاره به مد دریا در روزهای اخیر در آبراه های خوزستان گفت: اگر خروجی آب های شیرین به سمت خلیج فارس نبود در موقع مد دریا، آب شور به عمق مزارع و نخلستان های خوزستان نفوذ می کرد ولی هم اکنون اینگونه نیست.       

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان در این همایش از استاندار خوزستان خواست تا برای نگهداری آب در تالاب هورالعظیم دایک مرزی که در زمان سیلاب شکافته شده بود مسدود گردد تا آب در این تالاب ماندگار شود.

وی بیان داشت: با این اقدام می توان از کاهش سطح آب در تالاب و ورود آن به سمت کشورعراق جلوگیری کرد.

بسیاری از موانع و دایک های مرزی در تالاب هورالعظیم به منظور سرعت گرفتن آب به سمت تالاب و پیشگیری از سیلاب برداشته شد تا خطر سیلاب از سر شهرهای مرزی غرب خوزستان برداشته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید دارد که باید این موانع مجددا برقرار شود تا آب به سهولت از تالاب خارج نشود.

با این وجود آب تالاب هورالعظیم همچنان بسیاری از مسیرهای اصلی و فرعی منتهی به مناطق غربی خوزستان را تهدید می کند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار