۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
مدیرکل لجستیکی سازمان بنادر:

نهادینه سازی فرهنگ ریل در بنادر هدف مانور ریلی است

نهادینه سازی فرهنگ ریل در بنادر هدف مانور ریلی است
مدیر کل لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هدف از اجرای مانور ریلی در بندر شهید رجایی تغییر فرهنگ بنادر از کامیون پایه به ریل پایه است.
کد خبر: ۸۳۶۲۹
خسرو سرایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اجرای دو مرحله از اولین مانور ریلی در بندر شهید رجایی طی هفته جاری، اظهار کرد: طی این مانور دو قطار در مسیرهای صادراتی و ترانزتی به ترتیب 120 و 63 کانتینر را در بندر شهید رجایی به سوی مقاصد خود از جمله بندر آپرین حمل کردند.
وی با موفق ارزیابی کردن اجرای مانور ریلی در بندر شهید رجایی، افزود: برای اجرای کامل و صحیح مانور ریلی جدول زمانی بسیار دقیقی  تهیه شده بود که وظایف هر یک از سازمان ها و دستگاه های مرتبط از توزین گرفته تا ترخیص، تشریفات گمرکی، بیجک خروج و.. در آن به شکل مشخص درج شده بود.
سرایی اصلی ترین دلیل موفقیت مانور ریلی را هماهنگی ایجاد شده بین تمام دستگاه ها دانست و خاطر نشان کرد: هر چند که امکانات در بنادر ما مانند بنادر پیشرفته خارجی نیست اما این تجربه ثابت کرد که می توان با هماهنگی و زمان بندی سیستماتیک دستاوردهای خوبی داشته باشیم.
وی از جمله دستاوردهای مانور ریلی در بندر شهید رجایی را دستیابی به چگونگی استفاده از امکانات موجود در جهت ارائه خدمات بهینه و بهره ور در حوزه حمل و نقل ترکیبی دانست و بیان کرد: بر این اساس راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای بهسازی و دیجیتالی شدن فرآیند حمل و نقل ریلی در بندر شهید رجایی نرم افزار متعلق به خود را در این بندر پیاده کرد.
 مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهارات خود احصاء فرآیند ورود قطار از نقطه انشعابی خارج از بندر به بندر تا بازگشت به نقطه آغاز را از دیگر دستاوردهای مهم مانور ریلی بندر شهید رجایی اعلام کرد و افزود: در این مانور سازمان بنادر به عنوان متولی، هماهنگی لازم را بین راه آهن، گمرک، اپراتور ریلی، اپراتورهای بندری و...ایجاد کرد هر چند اگر شرکت های لجستیکی قدرتمندی در کشور داشتیم نیازی به ورود بخش دولتی به این مقوله وجود نداشت.
وی از جمله دلایل فقدان این نوع شرکت ها را نبود تقاضای لازم در اقتصاد ایران برای خدمات لجستیکی دانست و گفت: زمانی شرکت های لجستیکی قدرتمند در ایران به منصه ظهور می رسند که در اقتصاد کشور رقابت واقعی شکل بگیرد که طی آن شاهد تقاضا برای حمل و نقل ترکیبی کیفی باشیم.
سرایی با تاکید بر اینکه تلاش کردیم در مانور ریلی بندر شهید رجایی تمام توانایی های موجود را در بوته آزمایش بگذاریم، تصریح کرد: برنامه سازمان بنادر این است که با افزایش این نوع مانورها فرهنگ بنادر را از کامیون پایه به ریل پایه تغییر دهد.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر که زمان اجرای مانور ریلی بعدی در بندر شهید رجایی 6 ماه بعد تعیین شده است از شکل گیری «مرکز هماهنگی ریل-بندر» در بندر شهید رجایی نیز خبر داد و خاطر نشان کرد: در این مرکز نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در کنار نمایندگان راه آهن، گمرک، اپراتورهای ریلی، اپراتورهای بندری و صاحبان بزرگ کالا  با ایجاد هماهنگی های لازم وظایف خود را به صورت عملیاتی به گونه ای انجام خواهند داد که فرآیندهای تمرین شده در مانورها نهادینه شده و به صورت روزمره عملیاتی شوند.
سرایی تعریف پنجره های زمانی برای اسکن کانتینرهای ریلی به شکلی که در پشت صف کانتینرهای کامیونی معطل نشوند را از جمله اقدامات صورت گرفته در مانور ریلی بندر شهید رجایی اعلام کرد و گفت: تلاش می کنیم بندر آپرین را به عنوان پشتیبان بندر شهید رجایی قرار دهیم تا تشریفات گمرکی کانتینرهای ریلی در این بندر خشک انجام شود البته این کار نیازمند استقرار گمرک در این بندر است که امیدواریم انجام شود.
وی در پایان با بیان اینکه در بخش لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه هر چه بیشتر حمل و نقل ریلی در بنادر به دنبال اجرای پروژه بارنامه سراسری نیز هستیم، گفت: پروژه تبادل اطلاعات الکترونیک بین ریل، بندر و گمرک نیز از دیگر پروژه هایی است که امیدواریم به زودی و در راستای کاهش تشریفات غیرضرور اداری اجرایی شود.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار