۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸

آغاز ذخیره سازی مزارع میگوی پرورشی در سواحل عمان

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان از آغاز ذخیره سازی مزارع میگوی پرورشی در سواحل دریای عمان در حوزه شهرستان چابهار و گواتر خبر داد و گفت: تا دهه اول خرداد ماه ذخیره سازی به اتمام خواهد رسید.
کد خبر: ۸۳۶۱۸

آغاز ذخیره سازی مزارع میگوی پرورشی در سواحل عمان

سید وحید حاج سید جوادی در گفتگو با خبرنگار مانا از آغاز ذخیره سازی مزارع میگوی پرورشی در سواحل دریای عمان در حوزه شهرستان چابهار و گواتر خبر داد.

 دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ذخیره سازی مزارع میگو از نیمه فرودین ماه آغاز شده است گفت: انتظار می رفت اواسط اردیبهشت شاهد اتمام ذخیره سازی باشیم اما به دلیل بارندگی های اخیر این امر به تعویق افتاد.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته امیدواریم دهه نخست خرداد ماه شاهد اتمام ذخیره سازی در تمام مزارع میگوی پرورشی در سواحل دریای عمان باشیم.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: سال گذشته 120 میلیون لارو توسط پرورش دهندگان استان ذخیره سازی شده بود که امیدواریم میزان ذخیره سازی لاروها امسال با افزایش چشمگیری همراه باشد.

این مقام مسئول در تولید میگوی استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: هنوز نمی توانیم میزان دقیق ذخیره سازی لاروهای میگو در استان را اعلام کنیم اما آنچه که مشخص است اینکه پیش بینی می شود تولید میگوی امسال در مقایسه با سال گذشته حداقل با رشد 20 درصدی همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 600 هکتار مزرعه زیر کشت میگو رفته بود، یادآور شد: سال گذشته در مجموع 1520 تن، میگوی پرورشی در مزارع استان تولید شد که انتظار می رود امسال شاهد افزایش تولید با بیش از 2000 تن باشیم.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، اعلام کرد: در صورت عدم شیوع بیماری در سال گذشته بدون شک مجموع تولید به 2000 تن می رسید.

حاج سید جوادی ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته بخشی از میگوی پرورشی به دلیل شیوع بیماری از دست رفت، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته امسال قصد داریم با برداشت زودتر میگوها قبل از شروع فصل بادهای مونسون و شروع بیماری، از این امر اجتناب کنیم.

به گفته وی، بر این اساس برداشت میگوهای پرورشی از مزارع میگوی استان سیستان و بلوچستان اوایل مرداد ماه آغاز خواهد شد و تا قبل از شهریور ماه به اتمام خواهد رسید.

وی یکی دیگر از اقدامات در راستای جلوگیری از شیوع بیماری را تراکم کمتر میگوها در استخرهای پرورشی اعلام کرد و گفت: با تراکم کمتر میگو، سرعت رشد بیشتر خواهد شد و در نتیجه امکان برداشت سریع تر فراهم خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی در صنعت میگوی پرورشی تاکید کرد: لاروهای مزارع پرورش میگوی چابهار هر ساله از مراکز تکثیر جاسک و چابهار تامین می شود.

وی اذعان داشت: در صورتی که افزایش قیمت دلار همچنان ادامه داشته باشد به دلیل در اختیار نداشتن نقدینگی، پرورش دهندگان میگوی چابهار از چرخه تولید خارج خواهند شد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، یادآور شد: طی سال 97، 600 هکتار مزرعه پرورش میگو در قالب 40 مززعه در چابهار و گواتر زیر کشت رفته بود که این رقم نسبت به سال ماقبل آن افزایش یافته بود.

این فعال بخش خصوصی در امر تولید میگوی پرورشی در ادامه گفته های خود، یادآور شد: بخش قابل توجهی از میگوی تولیدی در سواحل دریای عمان به کشورهای هدف صادر شد و بخشی دیگر نیز در بازار داخلی به مصرف رسید.

حاج سید جوادی، اذعان داشت: امید می رود با برنامه ریزی های در حال انجام، امسال شاهد افزایش میزان تولید میگو در مزارع پرورشی استان سیستان و بلوچستان باشیم.

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار