۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

افزایش 2 برابری تولید ماهیان دریایی در قفس

قائم مقام رئیس سازمان شیلات ایران گفت: طی سال گذشته شاهد افزایش دو برابری تولید ماهیان دریایی از طریق پرورش در قفس در آب های خلیج فارس، دریای عمان و خزر در مقایسه با میزان تولید سال ماقبل آن بودیم.
کد خبر: ۸۳۶۱۲

افزایش 2 برابری تولید ماهیان دریایی در قفس

سیف الله حقیقی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پروژه پرورش ماهی در قفس هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین پروژه های ملی در سازمان شیلات در حال پیگیری است.

قائم مقام رئیس سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: با توجه به کمبود منابع آب شیرین و بحران کم آبی که هم اکنون گریبانگیر کشور شده است، پرداختن و تمرکز بر پرورش ماهیان از طریق منابع آبی موجود در خلیج فارس و دریای عمان می تواند کمک شایانی به بخش آبزی پروری و توسعه اقتصاد کشور کند.

وی خاطرنشان ساخت: هم اکنون تعداد 465 قفس در آب های شمالی و جنوبی دریای خزر جهت پرورش انواع ماهیان دریایی بومی نصب شده اند.

به گفته وی، این قفس ها ظرفیت تولید و پرورش حدود 20 میلیون قطعه بچه ماهی را در سال دارند که امید می رود با این حجم از تولید به زودی شاهد شکوفایی این بخش از صنعت شیلات در کشورمان باشیم.

وی با اشاره به اینکه تولید ماهیان پرورش یافته در قفس در سال گذشته به دو برابر میزان تولید سال ماقبل آن رسید، تاکید کرد: سال 97 تولید به 28 هزار تن رسیده است که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار می رود روند رو به رشد تولید در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان برنامه ششم توسعه تولید سالانه پرورش ماهی در قفس به 200 هزار تن خواهد رسید.

حقیقی یادآور شد: همچنین میزان تولید سالانه 400 هزار تن انواع ماهیان پرورشی دریایی تا افق 1404 پیش بینی شده است که به نظر می رسد از این رقم پیشی خواهیم گرفت.

وی در ادامه گفته های خود یادآور شد: علاوه بر قفس های دریایی مستقر در آب های کشور، سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت تولید بیش از 460 هزار تن انواع ماهیان پرورشی دریایی در قفس به سازمان شیلات ایران اعلام آمادگی کرده اند.

قائم مقام رئیس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: تا کنون برای تولید 260 هزار تن ماهی پرورشی دریایی در قفس از سوی سازمان شیلات ایران، موافقت اصولی صادر شده است که به زودی این میزان تولید توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در آب های خلیج فارس و دریای خزر عملیاتی خواهد شد.

وی اذعان داشت: امیدواریم به زودی موافقت اصولی برای سایر سرمایه گذاران بخش خصوصی متقاضی نیز صادر شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، گونه های شانک و سوف دریایی در استان های هرمزگان شامل بندر لنگه، بندرآفتاب و جزیره قشم و در استان های بوشهر و سیستان و بلوچستان از طریق پرورش در قفس های دریایی تولید می شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم ماهیان تولید شده در آب های خلیج فارس و دریای عمان به کشورهای هدف صادر می شوند، خاطرنشان ساخت: کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، امارات، عمان و کویت از جمله بازارهای هدف صادرات ماهیان دریایی پرورشی در جنوب کشور بودند.

حقیقی همچنین با اشاره به اینکه حجم قابل توجهی از ماهیان دریایی پرورشی در قفس در آب های خزر در استان های گیلان و مازندران صورت می گیرد و به طور عمده  شامل گونه قزل آلا است، تاکید کرد: تولیدات قزل آلای پرورشی در دریا علاوه بر مصرف بازار داخلی به کشورهای حوزه دریای خزر نیز صادر می شود.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اذعان داشت: به زودی پرورش گونه های صوف و ماهیان خاویاری نیز در آب های دریای خزر در استان های مازندران، گیلان و گلستان در قفس های دریایی بیش از پیش توسعه داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صنعت پرورش ماهی در قفس صنعت نوپایی در کشور است، اذعان داشت: هم اکنون در مدیریت پرورش مشکل وجود دارد که این مساله باید با کسب تجربه از کشورهای صاحب نام در این زمینه برطرف شود.

وی با اشاره به توجه اخیر بخش خصوصی نسبت به ضرورت و اهمیت تکثیر ماهیان دریایی در سال جاری، گفت: در بین استان های جنوبی تنها در خوزستان در این زمینه کار شده است که امیدواریم به زودی در سایر استان های جنوبی کشور نیز انجام شود.

به گفته حقیقی در حال حاضر بخش قابل توجهی از بچه ماهیان دریایی مورد نیاز جهت پرورش در قفس های دریایی را از کشورهای خارجی وارد می کنیم.

وی اذعان داشت: همچنین در راستای توسعه طرح های پرورش ماهیان دریایی در قفس به عنوان یکی از مهمترین طرح های اقتصاد مقاومتی کشور، سال گذشته بالغ بر 1500 میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت به متقاضیان بخش خصوصی جهت ورود به بخش پرورش ماهیان دریایی در قفس در نظر گرفته شد.

به گفته وی، این تسهیلات به تمام متقاضیان در شاخه های مختلف و مرتبط با پرورش ماهی در قفس از جمله زنجیره تکثیر، پرورش، عمل آوری، تامین غذا و ... تعلق خواهد گرفت.

به گفته قائم مقام رئیس سازمان شیلات ایران، سرمایه گذاران بخش خصوصی خارجی و داخلی علاقه مند به پرورش ماهی در قفس می توانند از محل صندوق توسعه ملی، تسهیلات لازم را برای اجرای این پروژه شیلاتی در اختیار گیرند.

حقیقی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در طرح های پرورش ماهی دریایی در قفس، سود مناسبی را عاید سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهد کرد، گفت: استقبال چشمگیر سرمایه گذاران بخش خصوصی از این پروژه ها دیده می شود و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: هم اکنون علاوه بر حضور سرمایه گذاران داخلی شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی از کشورهایی همچون فرانسه، نروژ، استرالیا و یونان در زمینه  پرورش ماهی در قفس در آب های جنوبی کشور هستیم که امیدواریم روند سرمایه گذاری ها در این بخش سیر صعودی خود را حفظ کند.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار