۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

آثار طغیان کارون بر چهره اهواز

طغیان بی سابقه رودخانه کارون که از مرکز کلانشهر اهواز می گذرد و این شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده علاوه بر خسارات فراوان بر مناطق ساحلی، این شهر را با مشکلات و معضلات پیچیده ای روبه رو کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۵۹۲

آثار طغیان کارون بر چهره اهواز

به گزارش خبرنگار مانا، طغیان کارون اهواز را در وضعیت اضطراری قرار داد و بر همه ابعاد زندگی، اشتغال، بازار و حتی تولید نفت اثر منفی گذاشت و مناطق ساحلی و فراساحلی کارون را تحت تاثیر قرارداد.

طغیان کارون مقادیر زیادی رسوبات در سواحل رودخانه برجای گذاشته و بوستان های اطراف به علت نفوذ آب  و از کار افتادن سیستم های برق همچنان در تاریکی به سر می برند و شب های ساحل کارون به علت تاریکی مطلق بسیار خلوت است.

زیرآب رفتن تاسیسات آبرسانی اهواز نیز به علت شدت طغیان کارون  به شدت آسیب دیده و شرکت آب و فاضلاب به ناچار آب این کلانشهر 1.4 میلیون نفری را به صورت اضطراری از طرح آبرسانی غدیر تامین کرد.  

نخستین پیامد این طغیان مهیب زیر آب رفتن حدود 45 جزیره کوچک و غوطه شدن پارک زیبای جزیره و آبگرفتگی مسیرهای ساحلی کلانشهر و قفل شدن ترافیک شهری بود.

بیش از 60 درصد حجم ترافیک شهری کلانشهر اهواز بر روی جاده های ساحلی کارون است و بسته شدن این مسیرها، عملا این حجم ترافیک را به مناطق مرکزی این شهر منتقل کرد و سبب ایجاد راه بندان های متعدد  و سردرگمی شهروندان شده است.

نابسامانی وضعیت ترافیک شهری اهواز تعطیلی دوهفته ای مدارس اهواز را به دنبال داشت و نیمه تعطیل شدن فعالیت تجاری و اقتصادی این شهر نفت خیز شد.

به گفته شهردار اهواز طغیان رودخانه کارون بیش از 6 هزار میلیارد ریال به تاسیسات و مبلمان شهری اهواز خسارت وارد کرده است و بیش از 90 درصد پارک های ساحلی کارون بر اثر سیل اخیر از بین رفته اند.

منصور کتانباف افزود: بازسازی این پارک ها نیازمند زمان و هزینه کافی است ولی تلاش می شود جاده های ساحلی که هم اکنون بخش هایی از آن بر روی خودروها باز شده به سرعت بازسازی و به طور کامل زیر بار ترافیک قرار گیرند.

شهردار اهواز افزود: بخش هایی از جاده های ساحلی کارون به طول 80 کیلومتربر اثر از بین رفتن زیرسازی آن نیازمند بازسازی اساسی است و مدت ها وقت لازم است تا بازسازی شود.

به گفته وی پل گردشگری طبیعت اهواز نیز با طغیان رودخانه کارون و احتمال خطر تخریب این پل، بر روی گردشگران داخلی بسته شد و همچنان تردد گردشگران بر این پل ممنوع است.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مانا ، یکی از دلایل حجم بالای خسارات طغیان کارون، عدم لایروبی آن عنوان کرد و افزود: درسال های اخیر لایروبی رودخانه های خوزستان  به خصوص کارون انجام نشده است و همین امر مدیریت طغیان کارون در اهواز را با مشکلاتی همراه کرد.

کیامرث حاجی زاده با بیان اینکه شدت سیلاب کارون و افزایش دبی رودخانه تا 3500 متر مکعب در ثانیه همه را غافلگیر کرد افزود: شدت طغیان کارون دست کم در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است.

شاید مهمترین تبعات طغیان رودخانه کارون برگشت جریان فاضلاب به داخل شهر اهواز بود که بسیاری از مناطق این کلانشهر را درگیر آن کرده بود.

ناتوانی در مدیریت و کنترل فاضلاب درون شهری اهواز برکناری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب را به دنبال داشت.

طغیان رودخانه کارون همه اسکله های گردشگری و آبگیری سواحل این رودخانه را به زیر آب برده و همچنان نیز در آب غوطه ور هستند.

احداث سیل بند در طول سواحل شرقی وغرب کارون در اهواز در روزهای نخستین سیلاب به عنوان نخستین راهکار پیش رو برای مقابله با طغیان کارون  در دستور کار قرار گرفت ولی در برخی نقاط این شهر، آب سیل بند را شکست و منازل نزدیک ساحل در معرض تهدید قرار گرفتند.

استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه طغیان کارون زیرساخت های اهواز را تهدید کرده است ولی تلاش می شود خطر کارون مهار شود افزود: در سال های اخیر ساخت و سازهای زیادی در حریم رودخانه کارون شده که همین اقدام های غیرمجاز، میزان خسارات ناشی از طغیان کارون افزایش داد.

دکتر غلامرضا شریعتی افزود: در سال های آینده باید از ساخت وساز غیرقانونی در حریم کارون جلوگیری شود و ابنیه های موجود که در جریان طغیان کارون آسیب دیدند از حریم کارون دور شوند.

دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر در بازدید از سواحل کارون، ضمن انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم کارون، بر استحکام بخشی سیل بندها با هدف محافظت از اهواز و جلوگیری از پیشروی آب کارون تاکید کرد.

وی گفت: در سال های گذشته ساخت و سازهای زیادی در حریم کارون صورت گرفته است که قانونی نبوده است.

رحمانی فضلی تاکید کرد پس از فروکش طغیان کارون، به وضعیت سازه های غیرمجاز رسیدگی خواهد شد تا درسال آینده با چنین مشکلاتی روبه رو نشویم.    

شایان ذکر است رودخانه کارون که از زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد در سال های اخیر با چالش های زیادی از جمله شوری، رسوب گذاری، آلودگی های زیست محیطی، ورود فاضلاب و کاهش شدید عمق روبه رو بوده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار