۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵

توسعه همکاری های امنیت دریانوردی در اروندرود

فرمانده دریابانی آبادان در نشست مشترک با همتای عراقی خود بر توسعه همکاری ها در حوزه امنیت دریانوردی و مسایل مورد علاقه در آبراه اروندرود تاکید کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۵۷۴

به گزارش خبرنگار مانا، سرهنگ محمدعلی موسیوند فرمانده دریابانی آبادان در جلسه مشترک با همتای عراقی خود در مرز شلمچه بر حسن همکاری طرفین در خصوص انجام اقدامات کنترلی، امنیتی و نظارت بیشتر بر نحوه تردد شناورهای صیادی و تجاری در اروندرود، جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز و رصد تحرکات مشکوک در آبراه اروندرود تاکید کرد.

در این نشست که به منظور تقویت روابط دیپلماتیک دریابانان دو کشور و همکاری مشترک در راستای تامین امنیت نوار مرزی و آبراه بین المللی اروندرود برگزار شد بر مبارزه مشترک با پدیده قاچاق کالا در آب های منطقه تاکید شد.

در این جلسه تفاهم نامه ای برای تقویت همکاری های مرزی و برخورد مشترک با عوامل تنش زا در مرز آبی به امضاء رسید.

آبراه اروندرود به طول 85 کیلومتر نقش مهمی در توسعه و رونق بنادر جنوبی عراق و بنادر آبادان، خرمشهر و اروندکنار دارد.

قرار است عملیات لایروبی آبراه اروندرود پس از 42 سال به زودی توسط دو کشور ایران و عراق شروع شود.

با لایروبی اروندرود ، امکان تردد کشتی هایی با تناژ 80 هزارتن فراهم می شود.

رژیم بعثی عراق در 31 شهریور ماه 1359 با تهاجم زمینی ، هوایی و دریایی ده ها فروند کشتی در حال تردد در اروندرود را غرق و جنگ هشت ساله ای بر ایران تحمیل کرد.

در سه دهه اخیر تعداد زیادی شناور مغروقه در اروندرود توسط سازمان بنادر ودریانوردی و بهره گیری از شرکت های توانمند ایرانی با هدف ارتقای امنیت کشتیرانی در این آبراه خارج شد. با این وجود هنور دست کم حدود 30 فروند کشتی مغروقه در آبراه اروندرود وجود دارد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار