۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴

آخرین وضعیت سیلاب در شهر بندری شادگان

سیلاب و بالا آمدن آب تالاب بین المللی شادگان بسیاری از ساکنان روستاهای همجوار این تالاب را مجبور به درک خانه و کاشانه کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۵۳۹

آخرین وضعیت سیلاب در شهر بندری شادگان

به گزارش خبرنگار مانا، اعلام وضعیت فوق العاده در سه شهر بندری خرمشهر، آبادان و شادگان از سوی استاندار خوزستان، زنگ خطر سیلاب را در این مناطق از جمله شادگان را به صدا درآورد.    

سطح آب تالاب شادگان سبب شده که اطراف این شهر بندری را آب فرا گیرد و تردد ساکنان روستایی با مرکز این شهر را با مشکل مواجه کند. تاسیسات آب شهر شادگان در محاصره سیلاب قرار گرفته ولی با احداث سیل بند، این تاسیسات همچنان در مدار عملیات قرار دارند.

روستاهای شادگان در سه  کیلومتری این شهر نیز در محاصره سیلاب درآمد و تاسیسات برق این ایستگاه در محاصره سیل قرار دارند. دستور تخلیه روستاهای "رگبه" و "حدبه خنافره" در حاشیه تالاب شادگان از سوی فرماندار و رئیس ستاد بحران این شهرستان صادر شده است.

 سعید حاجیان فرماندار و مدیریت ستاد بحران شادگان در گفتگو با خبرنگار مانا از ساکنان این روستاها که در جوار تالاب قرار دارند خواست هرچه زودتر این روستاها را تخلیه کنند و از ساکنان روستای "آلبوجنام" نیز خواست برای مقابله با خطرات احتمالی ناشی از سیلاب، آمادگی لازم را داشته باشند.

به گفته فرماندار شادگان اراضی کشاورزی اطراف تالاب شادگان نیز پس شکستن یک سیل بند به زیر آب رفته است. ساکنان شهر بندری شادگان و روستاهای اطراف همچنان در برابر هجوم بی رحمانه سیلاب دست و پنجه نرم می کنند.

فعالیت بندری شادگان نیز در پی وضعیت نامناسب تالاب به حال تعطیل درآمده و امکان تخلیه و بارگیری کالا به دلیل آبگرفتگی وجود ندارد. صادرکنندگان کالا همچنان منتظر بهبود وضعیت جوی تالاب و فروکش کردن آب تالاب برای از سرگیری صادرات کالا هستند.

از سوی دیگر محور دارخوین به شهر بندری شادگان با وجود تلاش گروه های جهادی برای ساخت سیل بند و جلوگیری از پیشروی آب مسدود شده است.

فرماندار شادگان گفت: تلاش برای تخلیه آب از جاده دارخوین - شادگان و بازکردن کردن این جاده مهم و تدارکاتی همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر روستای گردشگری صراخیه که چسبیده به تالاب شادگان است بطور کامل تخلیه شده است و مردم این روستا به نقاط امن انتقال یافتند.

هم اکنون سیلاب از سه نهر مهم که از کارون تغذیه می شوند و رودخانه جراحی به سمت تالاب شادگان سرازیر شده و همچنان نیز ادامه دارد.

سرریز تالاب شادگان که از خورهای متعدد به سمت خلیج فارس در حال خروج هستند جاده آبادان- ماهشهر ، آبادان –اهواز را به شدت تهدید می کند و گروه های جهادی با چنگ و دندان در حال احداث سیل بند در اطراف تالاب برای جلوگیری از پیشروی برق آسای آب تالاب هستند.

وسعت تالاب شادگان 450 هزار هکتار است و برای نخستین بار در 50 سال اخیر این تالاب به طور کامل آبگیری شده است. برآورد شده حدود پنج میلیارد متر مکعب آب وارد این تالاب عظیم و منحصر بفرد شده است.

پیش از این حدود 100 تا 150هزار هکتار تالاب مرطوب و آبگیری شده بود و به همین دلیل بخش های خشکیده این تالاب به یکی از کانون های ریزگرد خوزستان تبدیل شده بود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار