۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
مدیرعامل سازمان بنادر در تشریح نتایج سفر به ویتنام مطرح کرد:

پیشنهاد ایجاد خط کشتیرانی بین ایران و ویتنام

پیشنهاد ایجاد خط کشتیرانی بین ایران و ویتنام
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هدف از سفر به ویتنام ایجاد زمینه های لازم برای توسعه همکاری های دریایی و بندری بین دو کشور بود، گفت: ویتنامی ها از افزایش حجم تجارت با ایران و پیشنهادات مطرح شده در راستای همکاری های دریایی و بندری استقبال کردند.
کد خبر: ۸۳۵۱۸

به گزارش مانا، محمد راستاد در مورد سفر به ویتنام و ملاقات با مسئولان بندری و دریایی این کشور و نیز بازدید از بنادر بزرگ آن جهت افزایش همکاری ها در بخش دریایی و بندری، اظهار کرد: موافقتنامه کشتیرانی بین جمهوری اسلامی ایران و ویتنام در سال ۱۳۸۱ امضا و مبادله شده است، ویتنام کشوری است که میزان تجارت خارجی سالانه اش بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار و حجم سالانه حمل و نقل دریایی این کشور نیز حدود ۵۰۰ میلیون تن است و کشوری مهم در بخش مبادلات بازرگانی و دریایی به شمار می رود.

وی ادامه داد: در ابتدای این سفر دیداری را با سفیر ایران در ویتنام داشتیم و در ارتباط با برنامه ها و اولویت های این سفر تبادل نظر کردیم. پس از آن از اداره بندر بزرگ "های فونگ" و طرح توسعه بندر "لکهوین" بازدید شد و قبل از آن نیز دیدار با مقامات اداره بنادر های فونگ صورت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ادامه از دانشگاه علوم و فنون دریایی ویتنام بازدید شد که شامل دیدار با ریاست این دانشگاه و آشنایی با فعالیت ها و رشته های تحصیلی این دانشگاه بود، گفت: این دانشگاه در مقاطع لیسانس تا دکتری در تمامی رشته های مرتبط با علوم دریایی دانشجو می پذیرد و تعداد دانشجویان آن نیز ۱۵هزار نفر است و دانشگاه بسیار پیشرفته و مجهزی محسوب می شود.

راستاد با بیان اینکه ملاقات با نوین وان کونگ؛ معاون وزیر حمل و نقل ویتنام دیگر اتفاقی بود که در طول این سفر انجام شد، عنوان کرد: در جریان این دیدار پیشنهاد دادیم برابر ماده ۱۵ موافقتنامه کشتیرانی تجاری دو کشور، کارگروه مشترکی به منظور بررسی و برنامه ریزی عملیاتی جهت توسعه روابط بندری و دریایی ایران و ویتنام تشکیل و اولین اجلاس مربوط به آن نیز در طول سال جاری در تهران برگزار شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این توانمندی و ظرفیت بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مزیت های ترانزیتی کشور تشریح و پیشنهاد شد که خط کشتیرانی منظم بین دو کشور برقرار شود.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جریان این ملاقات همچنین پیشنهاد شد تا همکاری فنی و تخصصی در زمینه فعالیت های دریایی و بندری ایران و ویتنام انجام شود و دو کشور از مواضع یکدیگر در مجامع بین المللی و دریایی حمایت کنند.

راستاد با تاکید بر اینکه معاون وزیر حمل و نقل ویتنام از پیشنهادات مطرح شده در راستای توسعه روابط دریایی و بندری بین دو کشور استقبال کرد، گفت: وی خواستار افزایش حجم تجارت طرفین از طریق افزایش میزان همکاری های تجار و بخش خصوصی ایران و ویتنام شد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت نیز از معاون وزیر حمل و نقل ویتنام دعوت به عمل آمد تا جهت بازدید از بنادر کشور به ایران سفر کند که این مسئله نیز مورد استقبال قرار گرفت.

تشریح ظرفیت های ترانزیتی و قابلیت های بندر چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همچنین با مدیر‌عامل خط کشتیرانی ملی ویتنام ملاقاتی صورت گرفت، اظهار کرد: در این ملاقات نیز به اهمیت برقراری خط منظم کشتیرانی بین ایران و ویتنام تاکید و ظرفیت های ترانزیتی و قابلیت های بندر چابهار تشریح شد.

به گفته راستاد در مجموع انتظار می رود ارتقای روابط بین دو کشور ایران و ویتنام در دستور کار قرار گیرد تا طرفین بتوانند از مزیت ها و ظرفیت های دریایی و بندری یکدیگر به نحوی مطلوب استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان حمل و نقل دریایی ویتنامی ها بالاست، خاطرنشان کرد: با توجه به روابط خوبی که بین دو کشور برقرار است و مزیت های بندری و دریایی که ایران و ویتنام از ان برخوردار هستند، به نظر می رسد که اگر فضای لازم به وجود آید میزان تجارت دریایی دو کشور افزایش یابد، می توانیم شاهد برقراری تردد منظم خطوط کشتیرانی بین بنادر ایران و ویتنام باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تاکید کرد: ویتنامی ها شرایط مناسبی در حوزه حمل و نقل دریایی دارند و طرح های توسعه ای بنادر این کشور به خوبی در حال پیشبرد است.

راستاد در خصوص اینکه آیا همانند ویتنام، سفر به کشورهای دیگری نیز جهت برقراری توسعه روابط بندری و دریایی با ایران در برنامه تعریف شده سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارند، اظهار کرد: با تعدادی از کشورها به ویژه کشورهای همسایه مذاکراتی انجام شده و امیدوار هستیم در آینده نزدیک ملاقات های این چنینی داشته باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار