۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

آب رودخانه اروندرود افزایش یافت

فرماندار آبادان گفت: سرریز سدهای عراق و روانه شدن آب به سمت آبراه اروندرود، سبب افزایش آب این رودخانه و آبراه مرزی شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۴۹۵

آب رودخانه اروندرود افزایش یافت

سیدزین العابدین موسوی درگفتگو با خبرنگار مانا افزود: سیلاب، رودخانه های دجله و فرات را نیز پرآب کرده و سرریز آب این دو رودخانه ،سبب پرآبی و گل آلود شدن بیشتر اروندرود شده است.  

وی گفت: رهاسازی آب از سدهای سرریز عراق و بالا آمدن آب کارون تا حدود زیادی به افزایش دبی رودخانه اروندرود منجرشده است.

موسوی افزود: افزایش حجم آب های روان به سمت آبادان از عراق و سدهای خوزستان، جاده آبادان - ماهشهر، جاده های شرق بهمنشیر و محورهای مواصلاتی شهر مرزی چوئبده را تهدید می کند و این یک هشدار است.

فرماندار آبادان درادامه افزود: با هدف پیشگیری از بحران احتمالی، 20 کیلومتر سیل بند در جاده ورودی شهر آبادان یعنی جاده قفاص درحال ساخت است و هفت نهر نیز در مسیر اروندرود مسدود شده است.

موسوی تاکید کرد: تلاش می شود مسیر سیلاب از سوی اروندرود کنترل و مهار شود.

اروندرود از اتصال و به هم پیوستگی کارون و دجله و فرات شکل گرفته است و پرآب شدن آن، شرایط را برای کشتیرانی مطلوب کرده است.

طبق توافق روسای جمهور ایران و عراق، لایروبی اروندرود به صورت مشترک توسط دو کشور انجام می شود.

با توجه به اینکه حدود 42 سال است که اروندرود لایروبی نشده است بخش هایی از آن تا 20 متر رسوب گذاری شده است. با لایروبی اروندرود، زمینه برای تردد کشتی هایی با ظرفیت 80 هزار تن فراهم می شود و این می تواند سبب رونق اقتصادی بنادر خرمشهر و آبادان و بنادر جنوبی عراق شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار