۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰

سیلاب به تاسیسات نفتی غرب کارون خسارت زد

مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: سیلاب مهیب به میادین و تاسیسات نفتی غرب رودخانه کارون خسارت زده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۴۹۴

سیلاب به تاسیسات نفتی غرب کارون خسارت زد

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بخش مهمی از تاسیسات نفتی در جریان سیلاب اخیر دچار آبگرفتگی شده که این مساله سبب کاهش تولید نفت درغرب کارون شده است.

وی همچنین از آبگرفتگی تاسیسات نفتی در تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان خبر داد و افزود: بسیاری از مجتمع های استخراج نفت در تالاب هورالعظیم در محاصره کامل آب قرار گرفته است.

حاجی زاده موضوع جلوگیری وزارت نفت از ورود آب به تالاب هورالعظیم که در رسانه های مجازی مطرح شده بود را نادرست خواند و گفت: وزارت نفت هیچ ممانعتی برای ورود آب به تالاب هورالعظیم با هدف حفاظت از تاسیسات نفتی نکرده است.

وی گفت: هنوز خسارات وارده به تاسیسات نفتی در غرب کارون و تالاب هورالعظیم برآورد نشده است.

وزیر نفت نیز در بازدید از تاسیسات نفتی در غرب کارون و تالاب هورالعظیم گفت: میزان تولید نفت در این حوزه ها به علت پیشگیری از خسارت های بیشتر به مردم منطقه کاهش یافته است.

بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه برای نخستین بار برخی لوله های نفتی خالی از نفت است افزود: اینکه گفته می شود مجموعه نفت از ورود آب به بخش هایی از تالاب هورالعظیم جلوگیری کرده و اجازه آبگیری کامل این تالاب را نداده است یک دروغ بزرگ است.

وزیر نفت همچنین با اشاره به خسارات وارده به تاسیسات نفت ناشی از بروز سیلاب افزود: پس از فروکش کردن سیلاب، تولید نفت از سرگرفته می شود.

زنگنه آلودگی نفتی در مناطقی در خوزستان که دچار آبگرفتگی شده را رد کرد و افزود: منشاء آلودگی وزارت نفت و تاسیسات نفتی نبوده است.

دکترغلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز جلوگیری مجموعه نفت برای ورود آب به تالاب هورالعظیم را به شدت تکذیب کرد و گفت: هم اکنون آب سیلاب بدون مانع خاصی راهی تالاب هورالعظیم می شود هر چند که تاسیسات نفتی ممکن است آسیب ببیند ولی مهم نجات جان مردم است واین اولویت دولت است.

برآورد شده روزانه حدود 500هزار بشکه نفت از میادین نفتی غرب کارون و 300هزار بشکه از چاه های نفتی در تالاب هورالعظیم تولید می شود.

هم اکنون آبگیری تالاب هورالعظیم با ورود بیش از سه میلیارد متر مکعب سیلاب کامل شده و سرریز آن وارد بخش عراقی تالاب شده است.

100هزار هکتار از مساحت تالاب هورالعظیم در خاک ایران و 200 هزار هکتار آن در محدوده خاک عراق واقع شده است.

این تالاب سالها با کم آبی و خشکسالی  دست و پنجه نرم می کرد ولی امسال امیدها برای احیاء این تالاب اوج گرفت و نگرانی های دوستداران محیط زیست برطرف شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار