۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳

صید ماهیان استخوانی دریایی خزر تا 22 فروردین تمدید شد

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از تمدید زمان مجاز صید ماهیان استخوانی دریای خزر تا 22 فروردین ماه بر اساس اعلام پژوهشکده اکولوژی دریای خزر پس از انجام گشت های تحقیقاتی در استان های گیلان، مازندران و گلستان خبر داد.
کد خبر: ۸۳۴۱۸

صید ماهیان استخوانی دریایی خزر تا 22 فروردین تمدید شد

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر که هر ساله از تاریخ پانزدهم مهرماه توسط شرکت های تعاونی صید پره در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان آغاز می شود تا پانزدهم فرودین ماه سال آینده ادامه دارد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: با توجه به شرایط اکولوژیک دریای خزر و نیز شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه، زمان اتمام نهایی صید هر ساله از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی اعلام می شود.

وی خاطرنشان ساخت: بر این اساس، چندی پیش بر اساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پژوهشکده اکولوژی دریای خزر پس از انجام گشت های تحقیقاتی، زمان مجاز صید ماهیان استخوانی دریای خزر تا  22  فروردین ماه تمدید شد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، بیان داشت: یکی از مهمترین دلایل تمدید صید، به دلیل سیل استان گلستان بود که باعث شده بود صیادان گلستانی جهت کمک و امداد رسانی با استفاده از قایق های صیادی، صید را رها کنند.

آخوندی در ادامه گفته های خود افزود: از سوی دیگر اواخر اسفند ماه دریا توفانی بود و مانع ورود صیادان برای صید ماهیان استخوانی دریای خزر شده بود.

وی با اشاره به اینکه اواخر فرودین ماه آغاز فصل تخم گذاری ماهیان استخوانی محسوب می شود، لذا به نظر می رسد بعد از 22 فروردین ماه امکان تمدید صید در دریای خزر وجود نخواهد داشت.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از افزایش بیش از 90 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر طی فصل صید 97 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: عمده صید ماهیان استخوانی در سال 97 به صید ماهیان سفید اختصاص داشت.

به گفته وی، صید ماهیان سفید در سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صید با بیش از 100 درصد افزایش همراه بوده است.

آخوندی با اشاره به اینکه در فصل صید سال 96 در مجموع صید مجاز و غیر مجاز، 11 هزار تن انواع ماهیان استخوانی صید شده بود، یادآور شد: آمار نهایی صید ماهیان استخوانی در سال 97 بعد از اتمام زمان صید در تاریخ 22 فروردین ماه اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: صید ماهیان استخوانی امسال پنج روز زودتر از صید سال گذشته آغاز شده که این امر در افزایش آمار ها دخیل است اما بدون شک تکثیر طبیعی و مصنوعی بچه ماهیان استخوانی طی سال های اخیر، نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر داشته است.

آخوندی، در ادامه گفته های خود به افزایش سطح آگاهی و دانش صیادان در بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: با تلاش انجام شده از سوی صیادان سه استان شمالی در تامین مولد طبیعی، هر ساله بین 25 تا 30 میلیون قطعه بچه ماهی توسط صیادان تولید شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، همچنین از تکثیر مصنوعی سالانه 200 تا 300 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی توسط سازمان شیلات ایران و رهاسازی در دریای خزر در راستای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خبر داد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: امسال 120 شرکت تعاونی صید پره در استان های گیلان، گلستان و مازندران به صید ماهیان استخوانی دریای خزر اشتغال دارند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار