۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲

چند معبر برای هدایت سیلاب به هورالعظیم ایجاد شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از ایجاد چند شکاف و معبر جدید برای هدایت بیشتر سیلاب های مهیب و خروشان رودخانه کرخه به سمت تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۴۰۴

چند معبر برای هدایت سیلاب به هورالعظیم ایجاد شد

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: این معبرها که در نقاط  مرزی ایران وعراق با کمک تجهیزات سنگین مکانیکی انجام شده باعث خواهد شد سرعت تخلیه آب کرخه بیشتر و تهدید کمتری متوجه شهرهای غربی خوزستان که هم اکنون در معرض سیلاب سهمگین قرار دارند بشود.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 2500 متر مکعب در ثانیه سیلاب کرخه وارد تالاب هورالعظیم می شود افزود: آبگیری این تالاب که سال ها در تب خشکی و خشکسالی می سوخت تقریبا به پایان رسیده است و هم اکنون سیلاب به بخش عراقی تالاب سرریز شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: برای سرعت بیشتر سیلاب به بخش های مرکزی تالاب، نیروهای سپاه چند نقطه از دژ شهید باکری را که زمانی برای اهداف نظامی احداث شده بود منفجر کردند.

وی گفت: با این انفجارها پیش بینی می شود سرعت هجوم آب به سمت تالاب هورالعظیم بیشتر شود و سطح آب کرخه اندکی کاهش یابد.

بر اساس برآورد حفاظت محیط زیست خوزستان، بیش از چهار میلیارد متر مکعب سیلاب کرخه وارد تالاب هورالعظیم شده است و این بالاترین حجم آب وارده شده به این تالاب دست کم در نیم قرن اخیر است.   

حاجی زاده افزود: با وجود گذشت دو هفته از زمان بروز سیلاب مهیب و سهمگین در خوزستان، بیش از 400 هزار نفر از ساکنان حاشیه رودخانه های دز، کارون و کرخه درمعرض سیلاب و آبگرفتگی قرار دارند.

دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در بازدید از مناطق همجوار تالاب هورالعظیم از ساکنان روستایی این تالاب خواست از سیلاب بند های اطراف تالاب فاصله بگیرند تا خطری متوجه آنان نشود.

تالاب 300 هزار هکتاری هورالعظیم که 100هزار هکتار آن در محدوده خاک جمهوری اسلامی ایران قرار دارد در سال های اخیر به علت خشکسالی و کاهش حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها تبدیل شده بود.

سیلاب اخیر سرزندگی و شادابی را پس از سال ها به تالاب هورالعظیم بازگرداند هر چند مردم غرب خوزستان متحمل خسارات سنگینی شده اند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار