۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

اروندرود پس از 42 سال لایروبی می شود

پس از کش و قوس های فراوان،گفت و گوها و چانه زنی های سیاسی، روسای جمهوری اسلامی ایران و عراق در سفر اسفند ماه دکتر حسن روحانی به بغداد در خصوص آغاز عملیات لایروبی اروندرود پس از 42 سال به توافق رسیدند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۳۸۷

اروندروند پس از 42 سال لایروبی می شود

به گزارش خبرنگار مانا ، لایروبی 85 کیلومتری آبراه اروندرود براساس قرارداد 1975 برعهده دو کشور ایران و عراق است، حاکمیت بر این آبراه به صورت مشترک صورت می گیرد. براساس این قرارداد بین المللی خط القعر نیز در آبراه اروندرود به عنوان خط مرزی دو کشور تعیین شد.

در 31 شهریور 1359 صدام به بهانه حاکمیت مطلق بر آبراه راهبردی اروندرود و بازگشت سه جزیره ایرانی تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی به حاکمیت اعراب، قرارداد 1975 الجزایر  را در برابر چشم جهانیان پاره کرد و از زمین و هوا و دریا به جمهوری اسلامی ایران حمله کرد.

ده ها فروند شناور تجاری و باری در حال تردد درآبراه اروند با آتش نظامیان بعثی عراق غرق شدند.

 تحمیل جنگ هشت ساله به جمهوری اسلامی ایران، هیچ دستاوردی برای رژیم بعثی عراق نداشت و در مرداد ماه 1369 صدام رسما قرارداد 1975 را پذیرفت.

با سرنگونی رژیم بعثی عراق و ساقط شدن صدام معدوم در فروردین ماه 1382، به نظر می رسید زمینه برای اجرای مفاد قرارداد 1975 الجزایر فراهم شده ولی عراق درگیر تهاجم نظامی خارجی و تهاجم همه جانبه داعش به این کشور شد.

پس چیره شدن ارتش و نیروهای مردمی عراق بر داعش و استقرار حکومت مقتدر مرکزی، شرایط جدیدی برای تعمیق روابط دو کشور بوجود آمد.

در 16 سال اخیر جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار شروع عملیات لایروبی اروندرود برای رونق کشتیرانی در این آبراه و توسعه بنادر خرمشهر و آبادان و بنادر جنوبی عراق شده بود ولی با بی تفاوتی مقامات عراقی روبه رو می شد.

بالاخره در اسفند ماه سال گذشته توافق نامه عملیات لایروبی اروندرود بین روسای جمهور دو کشور به امضاء رسید.

مسئولان خوزستان به خصوص مقامات منطقه آزاد اروند، آبادان و خرمشهر برای شروع عملیات لایروبی لحظه شماری می کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند می گوید: یکی از اتفاقات خوب سفر رئیس جمهور به عراق، مجاب شدن طرف عراقی برای مشارکت در لایروبی اروندرود بر اساس قرارداد 1975 الجزایر در قالب تفاهم نامه بود.

اسماعیل زمانی افزود: با لایروبی اروند که هزینه های زیادی برای دو کشور دارد امکان تردد کشتی هایی با ظرفیت 80 هزار تن فراهم می شود.

وی گفت: لایروبی اروند به معنای بازگشت جایگاه قبلی بنادر آبادان و خرمشهر که درمحدوده منطقه آزاد اروند قرار دارند است.

بر اساس برآورد فنی ممکن است لایروبی اروندرود دست کم دو سال طول بکشد و در این ارتباط حضور شرکت های خارجی که از فناوری بالایی برای لایروبی برخوردار هستند ضروری به نظر می رسد.

جلیل مختار از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مانا می گوید: اجرای عملیات لایروبی آبراه اروند موقعیت اقتصادی و تجاری بنادر خرمشهر و آبادان را تقویت می  کند و شرایط خوبی برای جذب سرمایه گذاری و احداث کارخانجات کشتی سازی در سواحل اروند رود شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه لایروبی اروندرود یکی از آرزوهای دیرینه مردم آبادان وخرمشهر است بر مشخص کردن زمان شروع عملیات لایروبی تاکید کرد.

اتصال خط آهن شلمچه به بندر بصره

یکی دیگر از نتایج مهم سفر دکتر روحانی به عراق که برای مردم خوزستان بسیار حائز اهمیت است توافق بر سر اتصال خط آهن شلمچه به بندر بصره است.

اتصال این خط آهن، شبکه ریلی دو کشور به هم متصل می شود و امکان ترانزیت کالا و انتقال زائران عتبات عالیات به عراق فراهم تر می شود ضمن آنکه راه  آهن ایران به کشورهای شرقی مدیترانه متصل می شود.

اتصال خط آهن شلمچه به بصره به طول 35 کیلومتر برای منطقه آزاد اروند اهمیت فوق العاده دارد چرا که صادرات کالا از منطقه آزاد اروند به عراق ارزان تر و اقتصادی خواهد شد و زمینه برای حضور شرکت های تجاری برای حضور بهتر در بازار عراق فراهم می شود.

تنها مانع مهم برای اتصال خط آهن شلمچه به بصره، احداث پل بر روی اروندرود است که قرار است شرکت های ایرانی ساخت این پل مهم را برعهده بگیرند.  

رایگان شدن صدور ویزا برای اتباع دو کشور که در سفر دکتر روحانی به عراق مصوب و اجرایی شد نیز برای توسعه صنعت گردشگری فوق العاده مهم است.

صدور رایگان ویزا از 16 فروردین ماه 1398 به صورت رسمی آغاز می شود و براساس توافق دو کشور ایران و عراق، نمایندگی های سیاسی دو کشور برای متقاضیان سفر ویزای رایگان صادر می کنند.

سه توافق مهم یاد شده بین دو کشور برای استان خوزستان به عنوان یک نقطه عطف محسوب می شود و می تواند توسعه هرچه بیشتر این استان را در موضوعات اقتصادی، گردشگری و کشتیرانی فراهم سازد.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار