۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

خسارت سنگین سیلاب به آبزی پروران خوزستانی

سیلاب و طغیان رودخانه های کرخه، کارون و دز بسیاری از آبزی پروران خوزستانی را با مشکل مواجه کرده به گونه ای که آنها متحمل خسارات بسیار سنگینی شده اند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۳۸۵

خسارت سنگین سیلاب به آبزی پروران خوزستانی

به گزارش خبرنگار مانا، هر چند هنوز میزان دقیق خسارات به زیرساخت ها و تاسیسات مهم آبزی پروران خوزستانی به علت تداوم سیلاب و قرار گرفتن در موقعیت بحرانی کنونی، برآورده نشده است ولی همه چیز حکایت از خسارات سنگین به این بخش مولد دارد.

شدت سیلاب و نفوذ آب گل آلود به درون مزارع و استخرهای پرورش ماهی در حاشیه رودخانه های کرخه، کارون و دز به حدی است که کمتر آثاری از تاسیسات آبزی پروری دیده می شود.

سیلاب همه چیز را با خود برده، بخش های مهمی از استخرهای خاکی و بتنی آبزی پروان صدمه دیده و میزان خسارت برخی از تاسیسات آبزی پروری به علت مسدود شدن راه های دسترسی به آنان مشخص نیست.

بسیاری از آبزی پروران خوزستانی تنها توانستند در برابر سیلاب وحشتناک و ویرانگر جان خود را از مهلکه  به در برند و تاب مقاومت در برابر این سیلاب را از دست دادند و نتوانستند تاسیسات خود را در برابر امکانات بسیار محدودی که در اختیار داشتند حفظ کنند.

در این میان بسیاری از تاسیسات تکثیر ماهیان گرمابی متعلق به اداره کل شیلات خوزستان نیز آسیب کلی دیده اند و تا فروکش کردن بحران سیلاب، امکان برآورد خسارت ها نیست.

شماری از آبزی پروران خوزستان خواستار کمک فوری دولت برای از سرگیری فعالیت آنان و جبران خسارات وارده به صنعت آبزی پروری استان شدند.

به گفته آنان مدت ها زمان خواهد برد تا تاسیسات زیرساختی صنعت آبزی پروری بازسازی و به چرخه تولید بازگردند.

آبزی پروران خوزستانی سالانه 65 هزار تن انواع  ماهیان گرمابی تولید می کنند که نیمی از آن به عراق صادر می شود.  

از سوی دیگر رئیس سازمان شیلات ایران در بازدید از تاسیسات بسیار صدمه دیده مجتمع پرورش ماهی آزادگان در جنوب اهواز، خسارات وارده به بخش آبزی پروری خوزستان را بسیار سنگین خواند و گفت: تاسیسات آبزی  پروران از جمله پمپ های آب و مکنده ها آسیب دیده و بسیاری ازماهیان نیز تلف شده اند.  

دکتر نبی الله خون میرزایی با اشاره به صدمات و خسارات زیاد آبزی پروران خوزستانی در جریان سیلاب مهیب اخیر گفت: پس از فروکش کردن سیلاب ، میزان خسارات ها مشخص خواهد شد.

وی به آبزی پروران خوزستانی اطمینان داد دولت در چنین وضعیتی ، آنان را تنها نخواهد گذاشت.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه گفت: دولت در قالب کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت بانکی به کمک آبزی پروران خواهد شتافت و اجازه نمی دهد تولید آبزی در خوزستان متوقف شود.

دکتر خون میرزایی با اشاره به خسارات وارده به آبزی پروران لرستانی در جریان سیلاب اخیر گفت: پرورش دهندگان ماهیان سردابی لرستان نیز متحمل خسارات سنگینی شده اند ولی هنوز میزان خسارات ها برآورد نشده است.

با وجود سیلاب ویرانگر اخیر ، ولی نگرانی های آبزی پروران خوزستانی از ناحیه کم آبی و خشکسالی برطرف شده است.  

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار