۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

هدایت بخشی از سیلاب کارون به سمت تالاب شادگان

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بخشی از سیلاب رودخانه کارون از طریق کانال "بحره" به سمت تالاب شادگان هدایت شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۳۷۵

هدایت بخشی از سیلاب کارون به سمت تالاب شادگان

حمیدرضا لشکری در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: انتقال آب سیلاب با هدف کاهش خطرات ناشی از سیلاب کارون به مناطق پایین دست به خصوص خرمشهر و آبادان انجام شده است.

وی گفت: از طریق کانال بحره در هرثانیه 200 متر مکعب آب از کارون به تالاب بین المللی شادگان منتقل می شود.

لشکری افزود: انتقال بخشی از سیلاب رودخانه کارون به تالاب شادگان  در کنترل سیلاب مهیب در اهواز بسیار موثر است.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطر نشان کرد: با سرریز بخشی از سیلاب کارون به تالاب شادگان، حیات تازه ای در این پهنه طبیعی کشور دمیده است.

لشکری با بیان اینکه تاکنون بیش از 80 درصد این تالاب با طغیان رودخانه جراحی آبگیری شده است ابراز امیدواری کرد در هفته های آینده آبگیری این تالاب تکمیل شود.

تالاب 450 هزار هکتاری شادگان در جنوب خوزستان در سال های اخیر با بروز خشکسالی شدید دچار مشکلات زیست محیطی شد به گونه ای که بخش هایی از این تالاب به کانون ریزگرد فعال تبدیل شد.   

لشکری در ادامه با اشاره به اینکه دبی کارون هم اکنون به 2424 متر مکعب بر ثانیه رسیده است پیش بینی کرد با ورود سیلاب به سمت استان خوزستان دبی کارون در روزهای آینده به 3000 هزار متر مکعب بر ثانیه برسد.

سیلاب اخیر خوزستان با وجود خساراتی که به بار آورده آثار بسیار مثبت زیست محیطی به همراه داشته است که آبگیری دو تالاب شادگان و هورالعظیم و چهار تالاب کوچک خوزستان تنها بخشی از پیامدهای مثبت آن بوده است.

آبگیری تالاب هورالعظیم با هدایت سیلاب رودخانه کرخه به بالای 90 درصد رسیده و در روزهای آینده سرریز این تالاب به بخش عراقی آن وارد خواهد شد.

خاطر نشان می شود شدت و گستردگی سیلاب استان خوزستان که بر اثر طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون شکل گرفته حداقل  در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار