۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

صادرات 26 هزار تن میگوی پرورشی در 10 ماهه امسال

امسال 771 مزرعه پرورش میگو در پنج استان ساحلی کشور شامل بوشهر،هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و گلستان زیر کشت رفت که در نهایت تولید میگوی امسال به 46 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل قبولی داشت.
کد خبر: ۸۳۲۶۶

صادرات بیش از 26 هزار تن میگوی پرورشی در 10 ماهه امسال

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص تولید میگوی پرورشی در سال جاری اذعان داشت: امسال 771 مزرعه کل کشور در 9 هزار و 600 هکتار استخر با سطح زیر کشت 10 هزار و 900 هکتار و تراکم ذخیره سازی حدود 336 هزار قطعه در هر هکتار، زیر کشت رفت.

علی اکبر خدایی خاطرنشان ساخت: در مجموع تولید نهایی میگوی پرورشی در استان های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و گلستان به 46 هزار تن رسید که این میزان تولید در مقایسه  با مدت مشابه سال گذشته از افزایش قابل قبولی برخوردار بود.

این مقام مسئول در اتحادیه  تولید و تجارت آبزیان در ادامه تصریح کرد: امسال برای نخستین بار، رکورد برداشت 4.4 تن میگو در هر هکتار شکسته شد.

به گفته وی، برای نخستین بار یکی از مزارع رود حله بوشهر در چهار استخر خود موفق به انجام دومین دوره پرورش میگو در استان بوشهر شد و با این اقدام عملاً، امکان انجام و برداشت در استان بوشهر را به اثبات رساند.

خدایی کل صادرات تا پایان دی ماه امسال از مبادی گمرکی را  26 هزار و 214  تن به 21 کشور هدف اعلام کرد و گفت: کشورهای شرق آسیا و کشورهای عربی منطقه و نیز بخشی از اروپا مهمترین بازارهای هدف صادرات میگوی پرورشی کشور را شامل می شود.

این سرمایه گذار بخش خصوصی در تولید و تجارت آبزیان، عنوان کرد: میگوی صادر شده به کشورهای جنوب شرق آسیا شامل ویتنام، هنگ کنگ، تایلند و مالزی 59 درصد صادرات را به خود اختصاص دادند که رقم  قابل توجهی در مقایسه با سایر کشورها را به خود اختصاص داده است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور ادامه داد: همچنین 38 درصد مجموع  تولید میگوی کشور امسال به کشورهای عربی منطقه شامل امارات، کویت، قطر، عمان، لینان و عراق به عنوان مقاصد اصلی صادرات میگوی کشور، صادر شده است.

وی با بیان اینکه دو و نیم درصد مجموع میگوی پرورشی تولید شده به کشورهای اروپایی صادر شده است، اذعان داشت: این کشورها عمدتا شامل فرانسه، اسپانیا، روسیه، بلژیک، لهستان، انگلستان و ایتالیا بوده است.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات کشور، یادآور شد: همچنین یک دهم درصد میگوی تولیدی به سایر کشورها از جمله شامل تونس، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان صادر شده است.

خدایی در ادامه گفته های خود همچنین برآورد صادرات میگوی پرورشی از مبادی غیر گمرکی را 3500 تن اعلام کرد.

این مقام مسئول در اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور در ادامه خاطرنشان ساخت: در فصل صید میگوی تازه که از برداشت کراپ اول در استان هرمزگان و سپس برداشت محصول استان بوشهر تا پایان صید کراپ دوم هرمزگان که عمدتاً از نیمه دوم تیرماه تا پایان آذرماه انجام می گیرد، مقادیر قابل توجهی در حدود 3500 تن میگوی تازه به مقاصد کشورهای امارات، قطر و کویت مقادیر قابل توجهی به صورت تازه و غیر فراوری شده صادر شده است.

وی مصرف میگوی پرورشی در داخل کشور را 7100 تن اعلام کرد و بیان داشت: بر اساس اتخاذ گزارش از شرکت های داخلی که در زمینه فرآوری، بسته بندی و عرضه میگو در بازار داخل فعالیت می کنند، تاکنون معادل حدود 5500 تن میگوی با سر از ابتدای سال تاکنون به صورت بسته بندی PD و PUD و بی سر در فروشگاه های زنجیره ای و نیز سوپر مارکت ها و فروشگاه های پروتئینی در سطح کشور توزیع و مصرف شده است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان بیان داشت: همچنین حدود 1300 تن نیز برآورد توزیع میگو به صورت با سر تازه در بازارهای داخلی سراسر کشور است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار