۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

ضرورت حفاظت از لاک پشت های خلیج فارس در ایام نوروز

دلفین های ساکن اطراف جزیره هنگام و لاک پشت های دریایی که جهت تخم گذاری به سواحل وارد می شوند از مهم ترین جاذبه های طبیعی جزیره هنگام در ایام نوروز است.
کد خبر: ۸۳۲۵۴

ضرورت حفاظت از دلفین ها و لاک پشت های خلیج فارس در ایام نوروز

فعال بخش خصوصی در امر توریسم دریایی خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار مانا یکی از مهمترین دلایل شهرت گردشگری جزیره هنگام را حضور گروهی دلفین ها در اطراف جزیره عنوان کرد و اظهار داشت: همین جاذبه زیست محیطی سبب شده تا گردشگران و طبیعت گردان بسیاری با هدف مشاهده دلفین ها هر ساله به این جزیره سفر کنند.

افشین عباس نژاد هنگامی با اشاره به اینکه فصل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی آغاز شده است، بیان داشت: این لاک پشت ها در نقاط مختلف جزیره هنگام اقدام به تخم گذاری می کنند که همین امر باعث شده تا این امر به یکی از جاذبه های توریسم طبیعی جزیره تبدیل شود.

وی، بکر بودن جزیره هنگام را یکی از مهمترین دلایل ورود لاک پشت های پوزه عقابی برای تخم گذاری عنوان کرد و اظهار داشت: هر چند طی سال های اخیر شاهد افزایش ورود گردشگران به جزیره هنگام بوده ایم اما رونق توریسم در جزیره هنگام بر پایه طبیعت گردی باعث شده تا آسیبی متوجه لاک پشت های پوزه عقابی در فصل تخم گذاری نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ساحل حفاظت شده برای تخم گذاری لاک پشت ها همچون ساحل شیب دراز قشم در جزیره هنگام ایجاد نشده است، گفت: اما به طور پراکنده در فصل تخم گذاری بومیان فعال در امر محیط زیست هنگام نسبت به حفاظت از تخم لاک پشت ها تا زمان بیرون آمدن جوجه لاک پشت ها اقدام می کنند.

عباس نژاد هنگامی به تشکیل سمن های مختلف در جزیره هنگام در راستای حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی اشاره کرد و بیان داشت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ایجاد چندین سایت حفاظت شده تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی باشیم.

مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام در ادامه گفته های خود همچنین بر ضرورت حفاظت از دلفین های ساکن اطراف جزیره هنگام تاکید کرد و گفت: در ایام تعطیلات نوروز به دلیل کثرت برگزاری گشت های دریایی و ورود تعداد زیادی قایق در محل سکونت دلفین ها، احتمال آسیب رسیدن به این موجودات زیبای دریایی وجود دارد.

وی در ادامه گفته های خود یادآور شد: به همین جهت ضروری است تا تمام تلاش ها در راستای حفاظت از دلفین ها و نیز لاک پشت های دریایی در ایام نوروز صورت گیرد تا صنعت گردشگری ضربه ای به محیط زیست خلیج فارس وارد نکند.

وی خاطرنشان ساخت: البته قایق داران تلاش خود را می کنند تا فاصله مجاز با دلفین ها را حفظ کنند اما قایق های صیادی فعال در اطراف جزیره هنگام که به صید ماهیان ساردین مشغولند از حفاظت دلفین ها غافل بود و گاهی آسیب های جدی به این پستانداران خلیج فارس وارد می کنند.

این فعال بخش خصوصی در امر توریسم دریایی با بیان اینکه صیادان غیر مجاز با تور پرساین اقدام به صید ماهیان ساردین می کنند، اظهار داشت: این در حالی است که بر اساس اعلام اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، صیادی در محل حضور دلفین در قسمت غرب و شمال غرب جزیره هنگام ممنوع است.

وی اذعان داشت: طی سال های اخیر مرگ و میر این پستانداران دریایی نیز به دلیل برخورد با موتور قایق های صیادی نیز بسیار افزایش یافته است که این امر تهدید بزرگی برای صنعت گردشگری جزیره هنگام که بر پایه محیط زیست دریایی قرار گرفته است، محسوب می شود.

عباس نژاد هنگامی با اشاره به اینکه عدم حضور یگان حفاظت شیلات در منطقه نیز باعث شده تا صیادان غیر مجاز به راحتی در محدوده غیر مجاز اقدام به صید کنند، تاکید کرد: بدون شک فراری دادن دلفین ها توسط قایق های صیادی تاثیر منفی بر گردشگری جزیره هنگام دارد.

وی در پایان اذعان داشت: حفاظت از محیط زیست جزیره هنگام و آب های خلیج فارس نیازمند مدیریت جامع تری است.

وی در ادامه همچنین بر ضرورت حفاظت از ساحل نقره ای جزیره هنگام به عنوان جاذبه دیگر محیط زیستی جزیره هنگام تاکید کرد و گفت: در گذشته گردشگران ورودی به هنگام ماسه های نقره ای این ساحل را برداشت می کردند اما با گذشت زمان و در معرض خطر قرار گرفتن ساحل نقره ای، برداشت ماسه توسط گردشگران ممنوع شد که امیدواریم این امر مورد توجه گردشگران ورودی به جزیره در راستای حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست جزیره هنگام و در نهایت رونق گردشگری آن صورت گیرد.

ضرورت حفاظت از دلفین ها و لاک پشت های خلیج فارس در ایام نوروز

ارسال نظرات
آخرین اخبار