۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

پیش بینی بازار فله خشک در روزهای پیش رو

پیش بینی بازار فله خشک در روزهای پیش رو
موسسه تحقیقی Drewry پیش بینی کرد: مالکان بازار فله خشک روزهای خوبی را تجربه خواهند کرد.
کد خبر: ۸۳۲۳۴

به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه تحقیقیdrewry در جدیدترین تحلیل خود از بازار فله خشک نوشت: به دنبال بهبود تجارت و افزایش تقاضا برای شناورهای فله خشک، چشم انداز مثبتی برای بازار فله خشک انتظار می رود. پایان تعطیلات در چین و همچنین کاهش تنش بین واشنگتن- پکن منجر به رونق تولید فولاد چین و در نتیجه افزایش واردات سنگ آهن این کشور خواهد شد.

این گزارش ادامه داد: در میان کارگوهای فله خشک جزئی، انتظار می رود تجارت های سویا و کود روند صعودی را در ماه جاری طی کند. رسیدن فصل بازاریابی سویا در برزیل تقاضا برای شناورهای کوچک درآمریکای جنوبی را افزایش خواهد داد. با این وجود، اختلال درعرضه سنگ آهن از برزیل خبر خوبی برای مالکان فله برهای کیپ سایز و حمل کننده های غول پیکر سنگ معدن VLOC نیست.

ناگفته نماند از پایان ماه فوریه سال جاری میلادی، نرخ های کرایه حمل فوری برای شناورهای کوچکتر و سایز متوسط فله خشک روند بهبود را در پیش گرفته است.

شایان ذکر است: شاخص بالتیک فله برپاناماکس BPI در پایان ماه فوریه به 813 واحد رسید، این رقم نسبت به ابتدای ماه رشد 45 درصدی را به نمایش گذاشت. افزون براین شاخص فله بر سوپراماکس رشد 66 درصدی را به همراه داشت. اما در مقابل، شاخص بالتیک فله بر کیپ سایز در اواخر ماه فوریه نسبت به ابتدای ماه روند کاهشی 55 درصد را نشان داد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، بازار اوراق فله خشک روند نزولی را طی کرده است، از این رو باید انتظار رشد ظرفیت عرضه را داشت. طولانی شدن صف شناورهای آماده به بارگیری از هر گونه رشد چشم گیر نرخ کرایه حمل جلوگیری خواهد کرد. ناگفته نماند از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ناوگان فله خشک 0.5 درصد افزایش داشته است.

درادامه این گزارش همچنین آمده است: انتظار می رود نرخ های کرایه حمل فله بر کیپ سایز در ماه جاری بهبود ملایمی را تجربه کند. از طرف دیگر به دنبال رشد تجارت ذغال سنگ، تقاضا برای جذب فله بر پاناماکس افزایش و در نتیجه نرخ های کرایه حمل روند بهبود را در پیش خواهد گرفت. تولید بسیار خوب  فولاد در آسیا به رشد تجارت ذغال سنگ کمک خواهد کرد. علاوه براین تغییر جهت تجارت به سمت مسیرهای طولانی مزیت دیگری را برای پاناماکس ها به ارمغان می آورد.

در پی بهبود تجارت غلات، نرخ های چارتری سوپراماکس در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. در ماه  فوریه، نرخ چارتری یک ساله یک فروند فله بر سوپراماکس با عمر پنج ساله هزار دلار کمتر از ماه  ژانویه تثبیت شد.

این گزارش درپایان نوشت: پیش بینی می شود نرخ های چارتری فله بر هندی سایز در روزهای آینده روند پایداری را طی کند، چرا که چشم انداز تجارت کالاهای فله خشک جزئی شامل  کود و سویا، مثبت ارزیابی می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار