۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶

راه آهن رشت با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید

راه آهن رشت – قزوین با حضور دکتر روحانی مورد بهره برداری قرار گرفت و مرکز استان گیلان رسماً به شبکه ریلی سراسری کشور متصل شد.
کد خبر: ۸۳۱۹۸

راه آهن رشت با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید

به گزارش مانا، دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر کاروان تدبیر و امید به استان گیلان با حضور در محل ایستگاه راه‌آهن رشت، دستور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از خط آهن رشت-قزوین؛ کریدور سبز از خزر تا خلیج همیشه فارس را صادر کرد.

رئیس جمهور ضمن بازدید از ایستگاه راه آهن رشت، با توضیح مدیران و مسئولان ذیربط در جریان چگونگی روند احداث و خدماتی که از طریق این خط آهن ارائه خواهد شد، قرار گرفت.

با فرمان دکتر روحانی اولین قطار مسافربری از ایستگاه رشت به مقصد مشهد مقدس با 120 مسافر که جمعی از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران استان گیلان بودند، به حرکت درآمد.

راه آهن قزوین-رشت به طول 164 کیلومتر  با اعتباری بالغ بر 1850 میلیارد تومان در هشت قطعه احداث شده است که وجود تونل ها و پل های متعدد بزرگ و زیبا در این محور، مسیر راه آهن قزوین-رشت را به یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور تبدیل کرده است.

راه آهن قزوین-رشت از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران-تبریز منشعب شده و با گذر از محدوده کوهین-شیرین سو به سمت لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و پس از گذشتن از محدوده رودبار با عبور از منطقه امامزاده هاشم به ایستگاه رشت منتهی می شود.

این محور در ادامه از یک مسیر به بندرانزلی  و از مسیر دیگر به شهر آستارا در ایران و سپس  به شهر آستارا در کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد .

پیش بینی شده است، ۱.۴ میلیون نفر مسافر و ۵.۱ میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و همچنین ۲.۸ میلیون نفر مسافر و ۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره برداری از طریق این خط ریلی انجام شود.

طرح اتصال راه آهن رشت به بندر انزلی و کاسپین

حجت الاسلام والمسلیمن حسن روحانی در بخشی از سخنان خود در جمع مردم لاهیجان با اشاره به اینکه راه آهن رشت ۱,۸۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته که دولت یازدهم و دوازدهم ۱,۳۰۰ میلیارد تومان آن را تامین کرد، اظهار کرد: امروز کلنگ طرح راه آهن رشت به آستارا هم زده می‌شود. همچنین طرح اتصال راه آهن رشت به بندر انزلی و بندر کاسپین نیز دنبال می‌شود. من به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه دستور می‌دهم که تمام تلاش خود را در این زمینه به کار بگیرد.

وی همچنین با بیان اینکه روابط دوستانه با کشورهای همسایه موجب رونق تجارت در کل ایران می‌شود گفت: ما روابط خوبی با آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان داریم. دولت رابطه سازنده، موثر با همه کشورهایی که می‌خواهند با ایران رابطه داشته باشند را مد نظر دارد. آنهایی که با ما فاصله دارند، مقصر خودشان هستند. آنها از اول انقلاب مانع درست کردند. ما روابط دوستانه با کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم.

حل مشکلات تالاب ها

روحانی با اشاره به ضرورت اجرای طرح‌های محیط زیستی در استان گیلان خاطرنشان کرد: حل مشکلات تالاب‌های استان گیلان به ویژه تالاب انزلی برای ما اهمیت دارد. رودخانه‌های استان هم باید فرح بخش باشد. به همین منظور باید در زمینه فاضلاب تلاش بیشتری کنیم که در این سفر ۳۰۰ میلیارد تومان برای همین منظور در نظر گرفته‌ایم. ما باید تالاب انزلی را از شرایط فعلی خود نجات دهیم. آب‌های استان هم باید مهار شود تا گیلان دیگر به آب استان‌های دیگر نیاز نداشته باشد و خودکفا باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار