۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
دبیر کل اکو:

کمک به کشورهای محصور در خشکی اولویت اول "اکو" است

دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) گفت: پنجمین اجلاس سران سازمان های مرجع دریایی اکو، با هدف گسترش همکاری های حمل و نقلی بین اعضاء و کمک به کشورهای محصور در خشکی تشکیل شده است.
کد خبر: ۸۳۱۹۳
کمک به کشورهای محصور در خشکی اولویت اول
به گزارش خبرنگار مانا، هادی سلیمان پور که در پنجمین اجلاس سران سازمان های مرجع دریایی اکو سخن می گفت با بیان اینکه کشورهای عضو اکو که محصور در خشکی هستند از فقدان ارتباطات حمل و نقلی کافی رنج می برند، تصریح کرد: پنجمین اجلاس سران سازمان های مرجع دریایی اکو، با هدف گسترش همکاری های حمل و نقلی بین اعضاء و کمک به کشورهای محصور در خشکی تشکیل شده است.
وی یکی از مشکلات پیش روی اعضاء اکو را نبود خطوط راه آهن مناسب دانست و بیان داشت: در زمینه توسعه بنادر خشک و لجستیک باید اقدامات موثر انجام شود تا همه اعضاء از مزایای آن بهره مند شوند.
سلیمان پور با اشاره به اینکه اکو دو هدف استراتژیک را در حوزه حمل و نقل دنبال مي کند، افزود: هدف اول به حداکثر رساندن بهره گیری از پتانسیل های اقتصادی کشورهای عضو برای دستیابی به چشم انداز 2025 این سازمان اقتصادی است که طی آن 80 درصد از جمعیت کشورهای عضو به خطوط ترانزیتی و حمل و نقلی مناسب دسترسی داشته باشند.
وی دومین هدف اکو را ایجاد شبکه گسترده  بنادر خشک اعلام کرد و تصریح کرد: از این طریق می توانیم حمل و نقل بین کشورهای عضو را به حداکثر ظرفیت برسانیم.
دبیر کل اکو از جمله اهداف پیش روی این سازمان را توسعه حمل و نقل دریایی از جنوب ایران به سوی دریای مدیترانه ارزیابی کرد و گفت: باید در رابطه با چگونگی ایجاد اتصال بین بنادر دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس با دریای سیاه و دریای مدیترانه به تبادل نظر بپردازیم و اقدامات در این زمینه را آغاز کنیم.
وی کوتاهی در این زمینه را بستر ساز ایجاد آسیب در شبکه حمل و نقلی برخی از اعضای اکو دانست و خاطر نشان کرد: ضروری است که بنادری مانند انزلی، آکتائو و ترکمن باشی به بنادر دریای عمان و خلیج فارس متصل شوند.
سلیمان پور در پایان با اشاره به افتتاح راه آهن قزوین-رشت-آستارا، بیان داشت: این خط ریلی می بایست به مراکزی مانند استانبول متصل شود تا کشورهای محصور در خشکی بتوانند از آن بهره مند شوند.
شایان ذکر است پنجمین اجلاس سران دریایی کشورهای عضو سازمان های همکاری های اقتصادی(اکو) هم اکنون(چهارشنبه) در دفتر مرکزی این سازمان در تهران و با حضور نمایندگان 10 کشور عضو این سازمان در حال برگزاری است.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار