۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
مدیر کل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان بنادر خبر داد:

پنجمین اجلاس مراجع دریایی اکو ۱۵ اسفند برگزار می شود

پنجمین اجلاس مراجع دریایی اکو ۱۵ اسفند برگزار می شود
مدیر کل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پنجمین اجلاس سران سازمان های مرجع دریایی کشورهای عضو اکو (HRMO) به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می شود.
کد خبر: ۸۳۱۷۲

به گزارش مانا، محمد حسین اصل سعیدی پور با بیان اینکه پنجمین اجلاس سران سازمان های مرجع دریایی کشورهای عضو اکو به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می شود، افزود: این اجلاس با حضور حداکثری اعضای اکو در روز چهارشنبه هفته جاری ۱۵ اسفند در تهران برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه سازمان همکاری اقتصادی (اکو ) یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که برای نخستین بار در سال 1341 با ابتکار سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه پایه‌ریزی شد، افزود: اکو با هدف بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو و حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.
سعیدی پور اذعان داشت: از دیگر اهداف اکو، توسعه حمل و نقل، ارتباطات و همچنین تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در کشورهای عضو است.
وی با اشاره به اینکه سازمان همکاری اقتصادی در ابتدا با نام سازمان همکاری عمران منطقه ای یا «آر سی دی» آغاز به کار کرد، افزود: پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.
این مقام مسئول اضافه کرد: این سازمان هم‌اکنون با 10 عضو، حدود ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت و ۸٬۶۲۰٬۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد. زبان رسمی اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن، تهران است.
مدیر کل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان  بنادر خاطر نشان کرد: از میان ۱۰ کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی ECO ، هفت کشور محصور در خشکی هستند و تنها سه کشور پاکستان، ایران و ترکیه به آب های آزاد دسترسی دارند، بر همین اساس کشورهای مذکور نیازمند مساعدت این سه کشور برای ترانزیت کالاهای خود از طریق دریا به سایر نقاط دنیا هستند .
بر اساس این گزارش، تا کنون چهار نشست سران سازمان های مرجع دریایی کشورهای عضو اکو (HRMO) برگزار شده  است که جمهوری اسلامی ایران میزبان دو دوره از این نشست ها در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ بوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار