۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰

رشد 13 درصدی صید کیلکاماهیان دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: طی 11 ماهه نخست امسال 23 هزار و 160 تن ماهیان کیلکا در دریای خزر صید شده که این آمار حاکی از رشد 15 درصدی صید این گونه ماهیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.
کد خبر: ۸۳۱۵۸

رشد 13 درصدی صید کیلکاماهیان دریای خزر

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی 11 ماهه نخست امسال 23 هزار و 160 تن ماهیان کیلکا در دریای خزر صید شده که این آمار حاکی از رشد 15 درصدی صید این گونه ماهیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه از این میزان صید 75 درصد صید سهم استان مازندران و 25 درصد صید سهم استان گیلان بوده است، بیان داشت: بر اساس آمار اخذ شده، سال گذشته هر فروند شناور کیلکاگیر دو هزار و 407 کیلو در شب صید داشته است که این رقم امسال با افزایش 15 درصدی به دو هزار و 762 کیلو رسیده است.

وی خاطر نشان ساخت: سرانه صید هر شناور در سال گذشته 279 تن بوده که هم اکنون در 11 ماهه نخست امسال به 317 تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه امسال 74 فروند شناور کیلکا گیر در آب های دریای خزر به صید کیلکا اشتغال دارند بیان داشت: از این تعداد 44 فروند متعلق به استان مازندران است که در بندر بابلسر و بندر امیرآباد فعال هستند و 30 فروند دیگر نیز به صیادان استان گیلان اختصاص داشته که عمدتا این شناورها در بندر انزلی به صید کیلکا می پردازند.

این مقام مسئول در استان گیلان یادآور شد: قیمت عمده فروشی ماهی کیلکا برای مصارف پودر ماهی در گیلان و مازندران 2100 تا 2500 تومان در نوسان بوده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: همچنین نرخ مصرف انسانی کیلکا در دو استان مذکور کیلویی 3000 تومان اعلام شده است.

وی گفت: از آنجا که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از 40 متر صید می شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

وی اظهار داشت: بخش عمده کیلکا ماهیان دریای خزر، جهت تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانه‌های صنایع شیلاتی قرار می‌گیرد.

آخوندی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

به گفته آخوندی، هر سال شناورهای صید کیلکای استان مازندران در آب های بابلسر و بندر امیرآباد به صید کیلکا می‌پردازند و کیلکاگیران استان گیلان نیز در آب‌های بندر انزلی و کیاشهر به صید کیلکا اشتغال دارند.

وی خاطرنشان ساخت: در یک دهه گذشته به طور متوسط هر سال ۲۰ تا ۲۵ هزار تن ماهیان کیلکا صید شده که حاکی از تثبیت جمعیت کیلکا ماهیان دریای خزر است.

وی با اشاره به ثابت ماندن تقریبی میزان صید کیلکاماهیان در سال‌های اخیر تاکید کرد: امید می‌رود صید امسال نیز به رقم مشابه پارسال برسد و حتی شاهد افزایش مختصری در میزان صید باشیم.

آخوندی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه دار به آب های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: تا قبل از سال ۷۹ و ورود مهاجم شانه دار به آب های خزر، سالانه ۹۵ هزار تن کیلکا صید می‌شد، اما از آن به بعد صید ماهیان کیلکا سالانه به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه گونه کیلکای که در آن سال‌ها صید می‌شد، گونه آنتومی بود، اما به دلیل ورود مهاجم شانه دار، تعداد این گونه ماهیان کیلکا به شدت کاهش یافت، بیان کرد: در ده سال اخیر فقط گونه معمولی کیلکا در آب های خزر صید شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار