۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

افزایش 71 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از افزایش 71 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۸۳۱۳۸

افزایش 71 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سال 97، از تاریخ پانزدهم مهرماه توسط شرکت های تعاونی صید پره در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان آغاز شده است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: آمارهای اخذ شده از تاریخ پانزدهم مهرماه تا اول اسفند حاکی از افزایش 71 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه در مدت زمان مذکور 4335 تن انواع ماهیان استخوانی صید شده است، بیان داشت: این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته شاهد صید 2529 هزار تن ماهیان استخوانی بوده ایم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، یادآور شد: از این میزان ماهی صید شده، 62 درصد سهم استان مازندران، 33 درصد سهم استان گیلان و پنج درصد سهم استان گلستان بوده است.

وی اذعان داشت: همچنین صید ماهیان استخوانی در استان مازندران با رشد 77 درصدی، در استان گیلان با رشد 88 درصدی و در استان گلستان با رشد دو درصدی همراه بوده است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه 97 درصد صید ماهیان استخوانی دریای خزر به صید ماهی سفید و کفال ماهیان اختصاص داشته است، تاکید کرد: آمارهای اخذ شده حاکی از رشد 50 درصدی در صید کفال ماهیان و رشد 103 درصدی در صید ماهی سفید است.

به گفته وی، سه درصد مابقی سهم صید، به صید کپورماهیان، صوف، کلمه و کولی اختصاص دارد که البته این امر خبر ناخوشایندی در بحث ذخایر این گونه های آبزی دریای خزر تلقی می شود.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، در ادامه از افزایش 11 درصدی پره کشی توسط شرکت های تعاونی صید پره خبر داد و یادآور شد: سرانه صید هر  شرکت صید پره با رشد 74 درصدی از 21 تن به 36 تن صید افزایش یافته است.

وی این امر را نشانه بهبود ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر عنوان کرد و گفت: البته صید ماهیان استخوانی امسال پنج روز زودتر از صید سال گذشته آغاز شده که این امر در افزایش آمارها دخیل است اما بدون شک تکثیر طبیعی و مصنوعی بچه ماهیان استخوانی طی سال های اخیر، نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر داشته است.

آخوندی، در ادامه گفته های خود به افزایش سطح آگاهی و دانش صیادان در بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: با تلاش انجام شده از سوی صیادان سه استان شمالی در تامین مولد طبیعی، هر ساله بین 25 تا 30 میلیون قطعه بچه ماهی توسط صیادان تولید شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، همچنین از تکثیر مصنوعی سالانه 200 تا 300 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی توسط سازمان شیلات ایران و رهاسازی در دریای خزر در راستای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خبر داد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: امسال 120 شرکت تعاونی صید پره در استان های گیلان، گلستان و مازندران به صید ماهیان استخوانی دریای خزر اشتغال دارند.

به گفته آخوندی، صید ماهیان استخوانی دریای خزر همچون سال گذشته تا نیمه های فرودین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت که زمان دقیق آن توسط پژوهشکده اکولوژی دریای خزر پس از انجام گشت های تحقیقاتی اعلام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار