پانداها می توانند پرواز کنند؟

پانداها می توانند پرواز کنند؟
کد خبر: ۸۳۱۳۱

نشریه اکونومیست سرمقاله و طرح روی جلد شماره  23 فوریه 2019  را به لزوم شکل‌گیری اصلاحات اقتصادی در چین اختصاص داده و به این نکته اشاره کرده است که این اصلاحات برای آرام‌سازی جو جنگ تجاری با آمریکا و ثروتمندتر شدن چین ضروری است.

طی دو هفته گذشته مذاکره‌کنندگان چینی و آمریکایی در پکن و واشینگتن برای پایان دادن به مناقشات تجاری تا پیش از مهلت مقرر در تلاش بوده‌اند. دونالد ترامپ تهدید کرده، اگر این مذاکرات تا پیش از یکم مارس به سرانجام نرسد، تعرفه‌ها بر واردات کالاهای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. با این حال ممکن است، این زمان برای ادامه مذاکرات تمدید شود. بر این اساس آنچه در معرض خطر قرار دارد، مسیر اقتصاد ۱۴ تریلیون دلاری چین است که یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به قرن ۲۱ محسوب می‌شود.

در این گزارش آمده  است اگرچه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شروع‌کننده این جنگ تجاری بود، تقریبا تمام جناح‌های آمریکایی بر سر این موضوع که کاپیتالیسم بزرگ دولتی چین یک بازیگر بد در عرصه نظام تجارت جهانی و تهدیدی علیه امنیت است، توافق دارند. بسیاری کشورها در آسیا و اروپا هم با این موضوع موافقند. مهم‌ترین موضوع شکایت‌ها نیز مربوط به نقش دولت چین در تزریق سرمایه‌‌های ارزان به شرکت‌های دولت، قلدری در قبال شرکت‌های خصوصی و نقض حقوق شرکت‌های خارجی است. به این ترتیب، چین به طور قابل توجهی در بازارهای داخلی و خارجی اخلال ایجاد می‌کند.

از جمله پیامدهای الگوی وام‌های بد در چین، سرمایه‌گذاری‌های سنگین و جهت‌گیری‌های دولت می‌توان به روند رو به عقب اقتصاد چین اشاره کرد. رشد اقتصادی این کشور احتمالا در سه ماهه جاری به ۶ درصد کاهش یابد که این نرخ بدترین رقم در سه دهه گذشته محسوب می‌شود. اگرچه بسیاری معتقدند که نرخ واقعی از این رقم پایین‌تر است. شی‌جین پینگ، رهبر اتوکرات چین، می‌تواند با باز کردن اقتصاد و محدود کردن دولت، عملکرد اقتصادی را در درون مرزها تقویت کند و برخوردهایی کمتر خصومت‌آمیز از خارج مرزها دریافت کند.

مهمترین سرفصل های این شماره عبارت اند از:

  • مبارزه برای اصلاح اقتصاد چین

پانداها می توانند پرواز کنند؟

  • منحنی مرگ

دهها هزار آمریکایی هر سال از مصرف بیش از حد مواد مخدر می میرند

  • آب و هوای نفرت

گسترش ضد یهودی، نژادپرستی و ضد نخبگان در فرانسه

  • کاوش در کیهان

مشکلات پرواز به مریخ

  • کسب و کار و اثرات گرمایش جهانی

برخی از شرکت ها به نتایج گرمایش جهانی رسیدگی می کنند، اما بیشتر آنها نه.

  • هر قدم که بردارید

زندگی و جامعه به طور فزاینده‌ای توسط اعداد اداره می‌شوند

 

برچسب ها: اکونومیست
ارسال نظرات
آخرین اخبار