۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
راستاد در همایش توسعه بین المللی بندر چابهار اعلام کرد:

گشایش باب مبادلات جدید از طریق بندر چابهار

گشایش باب مبادلات جدید از طریق بندر چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مشوق‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بندر چابهار در نظر گرفته‌ایم.
کد خبر: ۸۳۱۲۰
به گزارش مانا، محمد راستاد در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار، گفت: این همایش فرصتی است تا تجار و بازرگانان، صاحبان صنایع، فعالان حمل و نقل و خطوط کشتیرانی با ظرفیت و قابلیت‌های چابهار آشنا شوند.
وی با بیان اینکه این همایش زمینه‌ای برای گشایش باب مبادلات جدید از طریق بندر چابهار است، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امور بنادر بازرگانی و کشتیرانی کشور آماده است تا ابهامات فعالان اقتصادی داخلی و خارجی را پاسخ دهد.
راستاد با توجه به روند رو به رشد تخلیه و بارگیری انواع  کالا در بندر چابهار از آغاز عملیات اجرایی توسعه دسترسی جاده‌ای بندر از دروازه بندر تا کمربندی چابهار به صورت بزرگراه خبر داد.
وی از فعالان اقتصادی داخلی و خارجی دعوت کرد تا سرمایه‌گذاری‌های روبنایی مورد نیاز در بندر چابهار که در قالب قراردادهای BOT بلندمدت منعقد می‌شود، بررسی کنند و به تناسب توان مالی پیشنهاد‌ات خود را به سازمان بنادر ارائه دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطر نشان کرد: در یک بندر ارتقا یافته فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده‌ای درون و پیرامون بندر موجب افزایش میزان ترافیک کالا و مزیت‌های رقابتی بالاتر خواهد شد و هدف ما این است که چنین رویکردی را برای چابهار دنبال کنیم.
 راستاد با بیان اینکه از مسئولیت اجتماعی خود در قبال شهر چابهار غافل نیستیم، گفت: به دنبال تعامل گسترده بندر با شهر خواهیم بود که منافع حاصل از ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رونق اقتصادی حاصل از فعالیت‌های بندر چابهار به بندرنشینان و مردم سیستان و بلوچستان تعلق می‌گیرد.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در بندر چابهار تصریح کرد: سال گذشته با بهره‌برداری از فاز اول توسعه بندر چابهار ظرفیت این بندر از دو میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت.
راستاد افزود: پس از این اقدام تحولات مثبتی در بندر چابهار رخ داد، بخش دیگری از تجهیزات مورد نیاز بندر شامل ۶ دستگاه مکنده غلات به ارزش ۱۷.۵ میلیون یورو وارد شد. همچنین طی یک سال اخیر قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر به ارزش ۲۴۰ میلیون یورو منعقد شد.
وی در این باره گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تأسیسات روبنایی، مخازن، انبارهای نگهداری کالا، سیلوی غلات و پایانه مکانیزه مواد معدنی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از اظهارات خود به میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار پرداخت و خاطر نشان کرد: در مدت یک سال گذشته میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار ۵۰ درصد افزایش یافته که بالاترین و بهترین عملکرد در بین بنادر کشور است.
راستاد افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: خط کانتینری هندوستان ـ‌ چابهار و بندرعباس چندی پیش راه‌اندازی شد و تاکنون دو کشتی در این مسیر تردد داشته اند.
وی با بیان اینکه بهره‌برداری موقت از ترمینال یک بندر چابهار از سوی شرکت هندی از دو ماه پیش آغاز شده است، گفت: الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه آزاد پس از تصویب در شورای عالی مناطق آزاد و کمیسیون‌های تخصصی مجلس به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت‌های چابهار بیان داشت: چابهار دروازه ملل است، کشورهای ساحلی اقیانوس هند، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز می‌توانند جمهوری اسلامی ایران و بندر چابهار را به عنوان گذرگاه تجارت خارجه خود قلمداد کنند.
راستاد افزود: بالاترین و بهترین مشوق‌های تعرفه‌ای را برای بندر چابهار تعیین کرده‌ایم. این مشوق‌ها شامل خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا خواهد بود و خدمات مرتبط با کشتی‌ها و عملیات مربوط به کالا و نگهداری آن را در برمی‌گیرد.
شایان ذکر است همایش بین المللی «روز چابهار» هم اکنون و با حضور مهمان داخلی و خارجی در بندر چابهار در حال برگزای است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار