۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
در کارگروه بررسی زیرساخت ریلی بندر چابهار عنوان شد:

شروع مذاکرات برای عملیات اجرایی اتصال ریل به چابهار

شروع مذاکرات برای عملیات اجرایی اتصال ریل به چابهار
وزیر راه و شهرسازی از انجام مذاکره جدی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران جهت اتصال ریل به بندر چابها‌ر خبر داد.
کد خبر: ۸۳۱۱۹
به گزارش مانا، محمد اسلامی در «کارگروه بررسی روند پیشرفت زیرساخت پروژه ریلی چابهار به زاهدان» گفت: از اولویت های جدی دولت، افزایش سهم اقتصاد حمل و نقل استان سیستان و بلوچستان و توسعه ترانزیت محور شرق است.
وی با بیان اینکه یکی از قدرت های هاب لجستیکی کشور باید در بندر چابهار شکل بگیرد، تصریح کرد: بنابراین اتصال زیر ساخت ریلی به این بندر، یک الزام و ضرورت برای اقتصاد کلان کشور است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: یک سوم ظرفیت لجستیکی کشور در بندر چابهار دیده شده است و رشد بندر چابهار شتابان است که با توجه به جمعیت پذیری و افزایش سهم حمل و نقل دریایی طی یک سال گذشته، هر اقدام توسعه ای و زیرساختی در این منطقه باید بر پایه برنامه باشد.
اسلامی همچنین از الزام اختصاص بخشی از کالاهای مواد معدنی سنگان به بندر چابهار خبر داد و مدیریت حمل و نقل جاده ای را از دیگر راهکارهای ارتقای اقتصاد حمل و نقل در استان سیستان و بلوچستان برشمرد.
در ادامه جلسه «کارگروه بررسی روند پیشرفت زیرساخت پروژه ریلی چابهار به زاهدان» احمد علی موهبتی؛ استاندار سیستان و بلوچستان نیز بندر چابهار را نقطه اتکای بازرگانی منطقه و ترانزیت را مهم ترین فرصت تجاری این استان دانست.
وی گسترش محدوده منطقه آزاد چابهار، عملیاتی شدن ساخت و توسعه فرودگاه، ساماندهی و حذف حاشیه نشینی و اتصال ریل به بندر و شهر چابهار را از جمله مهم ترین چالش های این منطقه عنوان کرد.
بهروز آقایی ؛ مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه درحال حاضر سهم بندر چابهار از مجموع جابه جایی کالا در بین بنادر کشور فقط یک درصد است گفت: بخش زیادی از توسعه نیافتگی جابه جایی بار در بندر چابهار ناشی از عدم توسعه زیرساخت های پسکرانه ای همپای توسعه بندر است.
وی با اشاره به امضای قراردادها و تفاهم نامه های مختلف به ارزش هزار میلیارد تومان برای توسعه بندر شهید بهشتی پس از افتتاح فاز اول توسعه این بندر، گفت: با تحولات صورت گرفته، در حال حاضر ۵۲ درصد کالاهای بندر چابهار به صورت مستقیم از بندر مبدا وارد می شود.
آقایی با تاکید بر اینکه از تمام ظرفیت های بندر چابهار به درستی استفاده نمی شود، اتصال ریل و راه آهن زاهدان به این بندر را اجتناب ناپذیر عنوان کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار