۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

مشاهده ملخ دریایی در 9 شهرساحلی و فراساحلی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از مشاهده ملخ های دریایی در 9 شهرستان ساحلی و فراساحلی خوزستان خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۱۰۸

کیخسرو چنگلوایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به آغازعملیات مبارزه با ملخ های دریایی در مناطق بندری هندیجان، ماهشهر و هفت شهر فراساحلی خوزستان با استفاده از پهپادهای سم پاش افزود: ملخ های دریایی در سه مرحله تهاجمی ، انفرادی و پراکنده مشاهده شده اند.

وی بندر هندیجان را کانون اصلی ملخ دریایی در خوزستان عنوان کرد وافزود: نخستین بار نیز گله های ملخ دریایی دراین منطقه مشاهده شده اند و خسارت هایی به اراضی کشاورزی وارد کرده اند.

چنگلوایی افزود: بیشتر مساحت سم پاشی در خارج از مزارع و در منابع طبیعی و بنادر خوزستان انجام شده است.

وی با اشاره به برنامه های این سازمان برای مبارزه با آفت ملخ دریایی گفت: هم اکنون 95 گروه ردیابی و 17 گروه سم پاشی در خوزستان در این زمینه تشکیل شده و 10 باند فرودگاه خاکی در خوزستان آماده سازی و 9 باند دیگر نیز در حال آماده سازی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به گزارش سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (فائو) درباره موج دوم ورود آفت ملخ دریایی گفت: دسته های بزرگ این آفت در حال حرکت به سمت دلگان و کنارک در استان سیستان و بلوچستان هستند.

به گفته وی ملخ دریایی توانایی بالایی برای زندگی در مناطق صحرایی دارد و از عرض دریاها هم عبور می کند، به همین دلیل به نام ملخ دریایی و ملخ صحرایی مشهور است و جزو آفات عمومی است که به طور خاص جزو بلایای طبیعی نیز شمرده می شود.

وی با اشاره به ظهور این آفت در 2 فاز انفرادی و تهاجمی گفت: در سال های ترسالی و سال هایی که بارندگی در کانون این آفت (عربستان و سودان) مناسب باشد، ملخ به سایر کشورها و قاره ها هجوم می برد، به طوری که بر روی باد تا 200 کیلومتر نیز قدرت پرواز و حرکت دارد.

به گفته وی، بدترین سال های طغیان این آفت در دنیا سال 1337 و در ایران 1340 بوده است.

سه روز پس از اخطار فائو، نخستین ورود دسته های ملخ دریایی در تاریخ هشتم بهمن امسال در منطقه بندرلنگه هرمزگان محرز شد و 12 بهمن نیز جهاد کشاورزی هندیجان مشاهده این آفت را در شهر ساحلی تایید کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به آمادگی فائو برای مقابله با آفت ملخ دریایی در ایران گفت: کارشناسان فائو برای تحلیل شرایط آفت ملخ دریایی به ایران سفر می کنند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار