۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفتکش ایران:

ساخت کشتی های کوچک و تعمیرات باید در اولویت باشد

ساخت کشتی های کوچک و تعمیرات باید در اولویت باشد
توصیه می شود که از ساخت کشتی با ظرفیت های کوچک و تعمیرات شروع کنیم زیرا دردسرهای ساخت این نوع کشتی ها کمتر است.
کد خبر: ۸۳۱۰۲

مهندس محمد سوری پیشکسوت صنعت حمل و نقل دریایی کشور در  گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه کشور ما برای ساخت کشتی مناسب نيست به همین دلیل از گردونه بازار عقب مانده گفت: هم اکنون کشورهای اروپایی مانند انگلستان، فرانسه، آلمان، اتریش، سوئد، فنلاند، ایتالیا و دانمارک که در دوره‌ای از زمان شروع‌ کننده ساخت کشتی بودند به تدریج از ساخت کشتی کنار کشیدند و اکنون فقط کشتی‌های خاصی را می‌سازند.

مدیرعامل اسبق  شرکت ملی نفتکش ایران افزود: در حال حاضر 90 درصد کشتی‌های دنیا توسط سه کشور کره‌ جنوبی، چین و ژاپن ساخته می‌شود و سایر کشورهای دنیا 10 درصد باقی‌مانده را می‌سازند. به عبارت دیگر کشورهای خاور دور مزیت‌هایی برای ساخت کشتی دارند که سایر کشورها فاقد اين مزیت‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه ما در ایران فقط می‌توانیم بدنه کشتی را بسازیم و اکثر ملزومات کشتی وارد می‌شود تصریح کرد: بخشی از تجهیزات امکان ساخت در داخل را دارد که برای همین درصدها نیز سه برابر رقم واقعی هزینه می‌شود.

مهندس سوری افزود: ما در ساخت کشتی در داخل مزیت نسبی نداریم زیرا کلیه ماشین‌آلات و ورق و حتی سیم مخصوص جوش هم از خارج وارد می‌شود. حتی صنعتگر کشتی‌سازی نداریم. مهندس، جوشکار، افراد متخصص و کارشناس نصب ماشین‌آلات و موتور همه باید از خارج آورده شود. این عوامل هزینه ساخت کشتی را بسیار گران تمام می‌کند.

وی با بیان این نکته که اکثر کارشناسان و مهندسان پروازی هستند و با توجه به آب و هوای گرم بندرعباس و بوشهر و نبود امکانات بیمارستانی، دانشگاهی و اقامتگاهي مناسب، ساکن آنجا نمی‌شوند و اگر فرصت خوبی در محل بهتری پیدا کنند در اين كشتي‌سازي‌ها نمی‌مانند افزود: به همین دلیل دانش و تجربه در کشتی‌سازی باقی نمی‌ماند.

این پیشکسوت حمل و نقل دریایی کشور گفت: آب و هوای گرم و شرجی بندرعباس راندمان کاری را کاهش می‌دهد، این در حالی است که کشتی‌سازی‌های خاور دور سه شیفته کار می‌کنند به همین دلیل زمان تحویل کوتاه‌تر می‌شود. همه این موارد نشان می‌دهد ما در ساخت کشتی نسبت به کشورهای خاوردور مزیت نسبی نداریم. بنابراین ساخت کشتی مقرون به صرفه نیست.

وی با تاکید بر اینکه ساخت کشتی در داخل مقرون به صرفه نیست افزود: هر چه کشتی بزرگ‌تر باشد مشکلاتش هم بیشتر است. بنابراین توصیه من این است که از ساخت کشتی با ظرفیت‌های کوچک و تعمیرات شروع کنیم. زیرا دردسرهای ساخت این نوع کشتی‌ها کمتر است. سفارش ساخت کشتی‌های پایین‌تر از 10 هزار تن بسیار زیاد است در ضمن این کشتی‌ها مورد نیاز  کشور نیز است.

مدیرعامل اسبق  شرکت ملی نفتکش ایران خاطرنشان کرد: درای داک دبی از 40 سال پیش تاکنون در کار تعمیرات فعال است و هیچ گاه به دنبال ساخت کشتی نبوده است.

وی تصریح کرد: کشتی‌سازهای ما می‌توانند در تعمیرات همه نوع کشتی از کوچک تا بزرگ و همچنین در زمينه فراساحل، سکوها و ساخت کشتی‌های کوچک فعالیت کنند، این درست نیست که هر کاری به هر قیمتی در داخل انجام شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار