۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

رشد ناوگان تانکر معضل جدید مالکان

رشد ناوگان تانکر معضل جدید مالکان
بیمکو پیش بینی می کند ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام رشد بالایی را در سال جاری میلادی به نمایش خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۳۰۹۵

به گزارش گروه بین الملل مانا، بیمکو با اشاره به اینکه ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام رشد 0.8 درصدی را درسال 2018 میلادی تجربه کرد، نوشت: روند بسیار نزولی تقاضا، افت نرخ کرایه حمل را به همراه داشت، از این رو مالکان نسبت به روانه کردن شناورهای خود به یاردهای اوراق شتاب به خرج دادند و اوراق بالاترین سطح را درطی هشت سال به نمایش گذاشت.

اما با این وجود بیمکو پیش بینی می کند رشد بالای ظرفیت ناوگان معضلی است که دوباره گریبان بازار تانکر را خواهد گرفت. برای سال جاری میلادی انتظار رشد 3.4 درصد می رود.

گفتنی است، در سال 2018 میلادی، روند رشد ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام در بخش های مختلف کاملا متفاوت بود، بخش تانکر افراماکس رشد تنها 0.3 درصد را به نمایش گذاشت. این رقم برای نفتکش های غول پیکر و سوئزماکس به ترتیب 0.8 و دو درصد ثبت شده است. ناگفته نماند، در حال حاضر ظرفیت دفتر سفارش ساخت تانکرهای نفت خام به 50  میلیون DWT می رسد که نزدیک به نیمی از این ظرفیت درسال 2019 میلادی به ناوگان جهانی محلق خواهد شد.

افزون بر این به دنبال اوراق کمتر، رشد ناوگان بیشتری برای بخش تانکر حمل مشتقات نفتی پیش بینی می شود. در سال گذشته پیکان رشد ظرفیت ناوگان تانکر حمل مشتقات نفتی نیز مانند حمل نفت خام گاهی بالا و گاهی هم  پایین رفت. به طوری که بخش تانکر MR/Handy رشد تنها 0.8 درصد و بخش تانکرهای LR1 و LR2 به ترتیب رشد 1.8 و 4.1 درصد را نشان داد.

این گزارش درپایان نوشت: کاملا مشهود است که چشم انداز بازار نفت خام بی ربط از مسائل ژئوپلیتیکی نخواهد بود، اخیرا وضعیت سیاسی در ونزوئلا سبب آشفتگی در منطقه شده است و به طور ویژه صادرات نفت خام را تحت تاثیر قرار می دهد. اما با این وجود بیمکو انتظار ندارد که این مسئله بخش اعظمی از بازار را تحت شعاع خود قرار دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار